Thomas Stenius jatkaa Hevosopiston hallituksen puheenjohtajana, hallitus uudistui

30.3.2020

Hevosopisto Oy:n yhtiökokous järjestettiin maanantaina 30.3.2020. Hallituksen uusina jäseninä aloittivat Petri Puhakainen, Jari Kesäniemi, Noora Forstén, Jouko Käkönen ja Jukka Koivisto. Thomas Stenius jatkaa puheenjohtajana.

Uusina jäseninä Hevosopisto Oy:n hallituksessa aloittivat Valtioneuvoston kanslian neuvotteleva virkamies Petri Puhakainen, Forssan kaupunginjohtaja Jari Kesäniemi, yksityisyrittäjä ja maajoukkueratsastaja Noora Forstén, Ypäjän kunnan tekninen johtaja Jouko Käkönen sekä Suomen Ratsastajainliiton toiminnanjohtaja Jukka Koivisto. Hallituksen jäsenenä valittiin jatkamaan Suomen Hippoksen toimitusjohtaja Vesa Mäkinen. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa kolmannelle kaudelle Thomas Stenius.

- Yhtiössä on tehty todella hyvää työtä viime vuosina. Ennen koronakriisiä Hevosopisto vahvisti talouttaan. Puheenjohtajana minulla on vahva tulevaisuuden usko. Hevosopisto tulee kestämään kriisin ja poikkeusajan jälkeen olemme valmiina kehittämään toimintaamme edelleen, puheenjohtaja Thomas Stenius kommentoi.

- Olen iloinen ja tyytyväinen siitä, että omistajat olivat kokouksessa yksimielisesti toimivan johdon takana. Johto on luotsannut Hevosopistoa eteenpäin onnistuen kaikilla laadullisilla ja taloudellisilla mittareilla, Stenius jatkaa.

Hevosopistolla oli yhteensä 694 opiskelijaa vuonna 2019, ja oppilaitos säilytti paikkansa alan suosituimpana hakukohteena yhteishaun ensisijaisten hakijoiden määrällä arvioituna. Hevosopisto tarjosi ainoana hevosalan koulutuksen järjestäjänä kaikkia osaamisaloja toisen asteen kolmeen tutkintoon, jotka ovat perustutkinto, ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto. Hevosopisto aloitti viime vuonna hevostalouden tradenomikoulutuksen yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) kanssa.

Hevosopiston kiltatalleissa kehitettiin viime vuonna erityisesti kaupallisen toiminnan ja opetuksen yhdistämistä. Kiltatalleissa opiskelijat oppivat aidoissa ympäristöissä työntekijöiden kanssa yhdessä hoitaen, kuntouttaen ja valmentaen asiakkaiden hevosia. Kiltatallitoiminta toi opiskelijat lähelle hevosta. Yhteistyömallien kehittäminen hevosalan yrittäjien kanssa jatkuu edelleen.

Hevosopiston tapahtumakesä oli vilkas. Ypäjän perinteisten omien tapahtumien lisäksi oppilaitos ja valmennuskeskus olivat mukana järjestämässä Ratsastuskeskus Ainon kanssa Nations Cup -kilpailua Järvenpäässä, ja lokakuussa Hevosopisto oli mukana Helsinki International Horse Show´ssa. Tapahtumayhteistyöt tarjosivat opiskelijoille ainutlaatuisia oppimisen hetkiä. Finland Horse Show toi Ypäjälle lisää tunnelmallisia ja hyvin järjestettyjä esteratsastuskilpailuja.

Hevosopiston tasapainoinen taloustilanne antoi mahdollisuuden panostaa olosuhteiden kehittämiseen ja rakennusten korjausinvestointeihin. Kärkihankkeena oli urheiluolosuhteiden parantaminen. Vuonna 2019 uusittiin mm. Derbykentän verryttelyalue, Opistohallin puulaidat muutettiin Safety Wall -laidoiksi ja Opisto- ja Ypäjähallien pohjat kunnostettiin. Suomen Islanninhevosyhdistyksen kanssa solmitun kumppanuussopimuksen myötä käynnistettiin yhteistyö kansainväliset mitat täyttävän islanninhevosten kilpailuareenan rakentamiseksi.

Hevosalan nopea muutos useilla sektoreilla vaatii jatkossakin toimenpiteitä myös Hevosopistolta. Tämän vuoksi uuden strategian valmisteleminen aloitettiin jo vuoden 2019 lopussa.

Yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen tilikaudelta 1.1.-31.12.2019. Yhtiökokous päätti myöntää vastuuvapauden vuodelta 2019 kaikille hallituksen jäsenille sekä toimitusjohtajalle.

Hevosopisto Oy:n tehtävänä on järjestää hevosalan ammatillista koulutusta sekä ylläpitää hevosurheilun valtakunnallista valmennuskeskusta. Hevosopisto on yleishyödyllinen osakeyhtiö, joka ei jaa osinkoja. Lisätietoa www.hevosopisto.fi