Tukes selvittää Paimiossa tapahtunutta ratsastusonnettomuutta

26.8.2022

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) selvittää Paimiossa 21.8.2022 tapahtunutta ratsastukseen liittyvää kuolemantapausta. Kouluratsastaja kuoli pudottuaan oman hevosensa selästä ratsastustallilla. Hevosen kuolaimet olivat rikkoutuneet.

Tiedote Tukes

Ratsastuspalveluita koskee kuluttajaturvallisuuslaki (920/2011), jonka mukaan palveluntarjoajan on varmistuttava palvelun asiakasturvallisuudesta. Tukes valvoo ratsastuspalveluiden tarjoajia, kuten ratsastuskouluja ja täysihoitotalleja. Tukes valvoo myös yleisten kulutustavaroiden, kuten hevosvarusteiden turvallisuutta.

Tukes selvittää kuolainten turvallisuutta ja sitä, miten palveluntarjoaja on noudattanut kuluttajaturvallisuuslakia. Asian selvittämiseksi Tukes tekee yhteistyötä poliisin ja Ratsastajainliiton kanssa. Tukes tiedottaa mahdollisista palvelun turvallisuutta koskevista havainnoistaan asian käsittelyn päätyttyä.

Tukes valvoo kuluttajaturvallisuuslain noudattamista kuluttajille suunnatuissa palveluissa. Lisätietoja kuluttajaturvallisuuslain vaatimuksista palveluntarjoajille löytyy Tukesin verkkosivuilta. Tukesin sivuilta löytyy myös tietoa ratsastuspalveluiden vaatimuksista ja Tukes-ohje ratsastuspalveluiden turvallisuudesta.