Uusi Lasten ja nuorten kohtaaminen hevosharrastuksessa -verkkokurssi on julkaistu

30.11.2022

Uudet lasten ja nuorten toimintaan liittyvät verkkokoulutuspilotit löysivät alkusyksystä tekijänsä ja ensimmäinen niistä on nyt valmis. Ensimmäisenä valmistunut, itsenäisesti suoritettava Lasten ja nuorten kohtaaminen hevosharrastuksessa -verkkokurssi kattaa kuusi erilaista osiota kohtaamiseen liittyen; (1) Mitä kohtaaminen on? Kohtaamisen (2) tavat ja sen (3) merkitys, (4) vastuu ja (5) haasteet sekä (6) kohtaaminen seuratoiminnassa.

Kurssi on maksuton ja sen pääkohderyhmänä on seurojen ja alueiden nuorisovastaavat, valmentajat ja muut lasten ja nuorten parissa toimijat sekä kaikki aiheesta kiinnostuneet yli 16-vuotiaat. Kurssin voi suorittaa omaan tahtiin, esimerkiksi osio kerrallaan. Kaiken kaikkiaan kurssin suorittamiseen menee noin 1,5–2,5 tuntia.

Pilottikurssin sisällöntuottajina toimiston apuna ovat olleet Jasmin Kilpeläinen ja Jenni Suhonen. Jennillä on monipuolinen ratsastusseura-, hevos- ja sosiaalialan kokemus. Jasmin puolestaan tekee väitöskirjaa älykkäistä sähköisistä oppimisympäristöistä.

’Tavoitteenamme oli tehdä itsenäinen verkkokurssi, joka paitsi herättää ajatuksia, on myös informatiivinen’, toteaa Jenni ja Jasmin lähes yhteen ääneen. ’Toivottavasti kurssin aihe koetaan tärkeäksi ja se halutaan myös suorittaa’, jatkaa liitossa työskentelevä seuratoiminnan kehittäjä Anna Wessman.

Näin pääset suorittamaan Lasten ja nuorten kohtaaminen hevosharrastuksessa -kurssin: kirjaudu tunnuksillasi Kaviouralle (samat kun Jäsenhuoneeseen, eri kuin Kipaan). Kurssi löytyy Kaviouran etusivulta, Lapset ja nuoret -kategoriasta.

Kohtaamiskurssin lisäksi, keväällä 2023 on tulossa myös uusi yhteisöllinen verkkokurssi, jonka jo valmiit ryhmät (esimerkiksi seurojen hallitukset) voivat yhteisönä suorittaa.

‘Odotamme myös innolla uudenlaisen yhteisöllisen verkkokurssin tekemistä, jonka teemana on lasten ja nuorten osallisuuden edistäminen ratsastusseuratoiminnassa. Pääsemme työstämään sitä kunnolla alkuvuodesta, ja erilaisia ajatuksia siihen on jo jonkin verran. Mutta siitä lisää sitten myöhemmin’, toteavat Jasmin ja Jenni.

Oivalluksia, oppimisen iloa sekä hyviä kohtaamisia!

Lisätietoja:

Jasmin Kilpeläinen, kilpelainenj@gmail.com