Valjakkoajon kisakausi on alkanut – Suomen joukkue matkalla Tanskaan

3.5.2023

Kuva Team Danser T.

Valjakkoajokomitean tiedottaja Taija-Tuulia Tammelin

Kauden ensimmäinen kotimainen kilpailu käytiin vappuna Ypäjällä. Valjakko Ry:n järjestämissä kisoissa starttasi iso joukko valjakoita. Ilahduttavaa oli jälleen nähdä myös monta uutta kilpailevaa valjakkoa. Laji on mukavassa nosteessa. Perinteisestä kylmästä ja vaihtelevasta vappusäästä huolimatta, tunnelma oli huipussaan.

Ypäjän Vappukisan tulokset: http://valjakko.net/2023/2904tulabc

Matkalla Tanskaan

Suomen joukkue on parhaillaan suurilukuisena matkalla kauden ensimmäisiin kansainvälisiin kilpailuihin Tanskan Mørkøviin. Mukana ovat poniyksiköt Raisa Takkinen - Kooihuster Harro ja Deilina Bishop-Westerlund - Wikners Dragon Fly, poniparit Mia Ventoniemi - Lizalie Miris & HS Luzille ja Heidi Koski - Suontolan Wäinö & HS Choko sekä hevosyksiköt Tove Söderholm - Ballantine, Ben Simonsén - Dorato ja Talvikki Järvinen hevosillaan Danser T ja Kassander. Kaikki starttaavat 3*-tasolla, useampi valjakko ensimmäistä kertaa.

Kilpailu alkaa 3.5. hevostarkastuksella. Kisajärjestäjän alustavan suunnitelman mukaan ponit ja hevoset ajavat koulukokeen torstaina, poniparit perjantaina.

Matka ei sujunut täysin vailla vastoinkäymisiä

Valtaosa suomalaisista on saapunut jo tänään keskiviikkona kisapaikalle, mutta kolme hevosta, Dorato, Danser T ja Kassander, joutuivat odottelemaan iltapäivään asti yöpymispaikassa, Horse Hotel Enegårdenissa, sillä tämän porukan autosta hajosi kytkin Ruotsin läpi ajaessa. Onneksi paikallinen korjaamo sai kytkimen kuitenkin kuntoon ja näin myös loput joukkueen jäsenet pääsevät perille ajoissa.

CAI2*/CAI3* Mørkøv, Tanska 3.–7.5.
Lähtölistat ja tulokset valjakko.net

Kilpailusivu Hoefnetissä