Valtakunnallinen hevostaitomestaruus 2023

9.2.2024

Hevosten hyvinvointi on lajimme perusta. Mitä paremmat hevostaidot omaamme, sitä paremmin hevosemme voivat.

Suomen Ratsastajainliiton kahdeksan eri aluetta haluavat yhdessä edistää hevostaitoja ja hevosten hyvinvointia yhteisellä valtakunnallisella hevostaitokilpailulla.

Kilpailu toteutettiin samoin kuin vuodesta 2019 alkaen on toimittu eli teoria- ja käytännön kysymykset tulivat alueiden puheenjohtajistolta, mutta kilpailut käytiin jokaisen omassa seurassa, omalla ratsastuskoululla tai tallilla.

Mistä hevostaitokilpailuissa on kysymys?

Vuoden 2023 hevostaitokilpailussa noudatettiin Suomen Ratsastajainliiton hevostaitokilpailusääntöjä. Sarjassa I kilpailivat 12-vuotiaat ja sitä nuoremmat juniorit. Heidän kilpailukysymyksensä perustuivat Perushoitomerkki ja Hoito I –merkkeihin. Sarja II oli avoin 13-15-vuotiaille junioreille ja Sarja III oli avoin 16-18-vuotiaille junioreille, ja heidän kilpailukysymyksensä käsittelivät Perushoitomerkin, Hoito I ja II –merkkien, Lääkintämerkin ja Ruokintamerkin asioita. Myös Sarjan IV:n kysymykset perustuivat edellä mainittuihin merkkeihin, ja sarja oli avoin yli 18-vuotiaille senioreille. Hevostaitokilpailun kysymykset perustuivat Suomen Ratsastajainliiton Hevostaito-oppaaseen (2013). Hevostaitomerkkien uudistustyö on tällä hetkellä käynnissä, ja merkkien sisältö on muuttumassa.

Vuoden 2023 Hevostaitokilpailussa kilpailijat suorittivat sekä teoria- että käytännön kokeen. Teoriakoe suoritettiin nettipohjaisella teoriakokeella, jossa maksimipisteet olivat 40. Käytännön kokeissa kilpailijat suorittivat kuusi erilaista tehtäväpistettä. Tehtäväpisteissä rastituomarit pisteyttivät suoritukset saamiensa ohjeiden mukaisesti. Käytännön tehtävien maksimipisteet olivat 60. Maksimi yhteispistemäärä oli 100 pistettä. Tasapisteissä käytännön pisteet määräsivät sijoituksen. Käytännön tehtävissä rastituomarilla oli apunaan annetut ohjeet sekä pisteytystaulukko, jonka avulla eri osakilpailujen pisteytykset ovat vertailukelpoisia keskenään.

Hevostaitokilpailussa kisattiin samalla sekä oman alueen mestaruudesta että valtakunnallisesta mestaruudesta. Valtakunnalliset mestarit palkitaan Hevoset-messuilla lauantaina 6.4.2024.  Mitalisteille lähetetään kutsu palkintojenjakotilaisuuteen. Aluemestareiden palkitsemisesta alueet ilmoittavat itse tarkemmin. Aluemestaruuksissa sarjoja on tarvittaessa yhdistetty.

Kiitos kaikille kilpailijoille ja kilpailun järjestäjille! Hevostaidot haltuun - ja hevoset kiittävät! Onnea mitalisteille!

Sarja I: valtakunnallinen mestaruus hevostaidoissa 2023

1.                   Aada Tulivuo, Ratsastusseura KR-team ry

2.                   Ingrid Perheentupa, Piikkiön Ratsastajat ry

3.                   Eveliina Hinkkuri, Kymijoen Ratsastajat ry