Forsténin blogi: Intohimona lajin kehittäminen

30.3.2019

Hain liiton puheenjohtajaksi halusta kehittää ratsastusta niin urheiluna kuin harrastustoimintana. Tämä on ohjannut toimintaani koko kauteni ajan, ja niin tulee olemaan jatkossakin. Lajillamme on edessä valoisa tulevaisuus, mutta meidän on ponnisteltava asioiden eteen yhdessä.

Suhtaudun ratsastukseen intohimoisesti. Seuraan lajin kotimaista ja kansainvälistä kehitystä, valmentaudun ja kilpailen. Liiton puheenjohtajana saan paljon viestejä kentältä, osallistun erilaisiin kokouksiin ja kehittämispalavereihin. Olemme hallituksessa ja eri toimielimissä edistäneet useita vuosikokouksen asettamia tavoitteita. Kaiken toimintamme tarkoitus on lajin tulevaisuuden turvaaminen ja onnistumisen edellytysten luominen lajin parissa toimiville.

Virheelliset väittämät eivät ole lajille hyväksi ja meidän on oiottava niitä aktiivisesti, tulivat syytökset lajin sisältä tai ulkopuolelta. Tartun kahteen viime päivinä itseeni kohdistuneeseen tapaukseen.

Väite siitä, että en ole suostunut eroamaan HUJO:n jäsenyydestä vaatimuksista huolimatta on virheellinen. Kuulin asiasta ensimmäisen kerran hallitukselle ja toiminnantarkastajalle osoitetussa viestissä. Reagoin välittömästi ja pyysin hallitukselta päätöstä toimintaani ja rooliini liittyen.

Toinen virheellinen väittämä liittyy Göteborgin Maailman Cup -finaaleihin ja samassa yhteydessä järjestettäviin muihin luokkiin. Suomi on saanut näihin kilpailuihin useiden vuosien ajan kutsun, joka oikeuttaa yhteen paikkaan. Saavuttamani tulostason perusteella se paikka on myönnetty minulle liiton urheilujohtajan toimesta. En ole itse ollut mukana päätöksenteossa.

Rooliani liiton puheenjohtajana, huippu-urheilun johtoryhmän (HUJO) jäsenenä ja paluuta huipputasolle yrittävänä esteratsastajana on pidetty ongelmallisena. Uskon lajin kehittämiseen ja yhdessä tekemiseen, ja niihin olen sitoutunut. Taatakseni työrauhan, olen tänään jättänyt eronpyyntöni hallitukselle HUJO:sta. Toistaiseksi en ole myöskään käytettävissä maajoukkuetehtäviin.

Olen saanut hevosilta ja ratsastukselta paljon. Ja se työ jatkuu lajin hyväksi.

Mikael Forstén
Suomen Ratsastajainliiton puheenjohtaja