Helsinki International Horse Show - Mikael Forstén tähtää GP´hin

2.10.2019

Suomen ainoan maailmancupin voittajan, Mikael Forsténin, comeback on yksi Helsinki Horse Show´n tämän vuoden kohokohdista. Forstén on kilpaillut kahdet MM-kisat, kaksi maailmancupin finaalia ja neljät EM-kisat

. Vuonna 2018 Ratsastajainliiton hallituksen puheenjohtajaksi valittu Forstén, 49, on tiettävästi maailman ainoa kansainvälisen tason puheenjohtaja. Nyt hän valmistautuu kilpailemaan Horse Show´ssa gp-tasolla ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen.

-Tavoitteenani on hypätä Land Rover Grand Prix. Haaveenani on, että pystyisin mahdollisesti menemään maailmancupinkin. Päätän sen perusteella, miten hevoseni halliolosuhteissa hyppää. Maailmancup voi olla sille vielä liian iso, Forstén kertoo varovaisesta ja hyppykykyisestä Nabab's Atlantosta.

Forstén hyppää ruunalla ensi viikonloppuna ensimmäisen hallikisan ja jatkaa sieltä Oslon maailmancupin osakilpailuun. -Oslossa minulla ei ole paikkaa maailmancupiin, mikä on tilanteeseeni erittäin sopivaa.

Vuosi 2009 on ollut Forsténin menestyksekkäin. Hän oli silloin 13. Las Vegasin maailmancupin finaalissa ja 11. Windsorin EM-kisoissa.  Vuoden 2013 jälkeen häntä ei enää nähty viiden tähden tasolla nähty, ennen kuin taas tänä vuonna. Horse Show´ssa hän tähtää hyviin tuloksiin ainakin Land Rover Grand Prix´ssa.

Tällä hetkellä Forstén kilpailee vain yhdellä hevosella. Ratoja kertyy yhden hevosen kanssa harvakseltaan, ja rutiinia kerääntyy hitaasti. Kisoissa on myös paljon luppoaikaa. Toinenkin hevonen kansainväliselle tasolle on ollut etsinnässä, mutta sopivaa ei ole vielä löytynyt.

Myös Noora Forstén kilpailee Helsingissä

Mikaelin ja puolison Nooran hevoset ovat Saksassa menestyksekkään Ludger Beerbaumin tallissa. Myös Noora kilpailee Horse Show´ssa kansainvälisiä luokkia hevosellaan Con Caya. Ratsukko sijoittui juuri viidenneksi Waregemin kahden tähden kansainvälisessä GP-luokassa.

Koska pariskunnan lapset käyvät koulua Suomessa, lentävät vanhemmat säännöllisesti Saksaan treenaamaan ja kilpailemaan. Legendaarisen ratsastajan valmennukseen pääseminen täyttää Forstenin asettaman tavoitteen valmentajien ”värisuorasta”. Muita huippunimiä ovat olleet esimerkiksi Henk Nooren, Jan Tops ja Paul Schockemöhle.

Helsinki Horse Show on maamme suurin sisäareenatapahtuma ja ainoa korkeimman viiden tähden kansainvälinen ratsastuskilpailu. Suurtapahtuman kohokohdat ovat Land Rover Grand Prix ja Longines FEI Jumping World Cup™. Helsingin maailmancupin osakilpailu kerää maailman kärkiratsastajia Helsingin Jäähallille 23.-27.10. kisaamaan yli 400.000 euron rahapalkinnoista ja tärkeistä mc-pisteistä matkalla World Cup Finaaliin Las Vegasiin huhtikuussa 2020.