Lajiseminaarien koosteet

26.11.2018

Esteratsastusseminaari

Ratojen kouluttavuus, tehtävät ja linjaukset/Johanna Mikkola & Teppo Hakala

• Lisenssikoulutusten ja –päivitysten tärkeys, jatkokoulutus (vuosilisenssi?)
  • Ehdotetaan ratojen tarkastusta (Itaso) linjan säilyttämiseksi/jatkokoulutuksena/ylläpitona
  • Alemman tason kisat/radat/ratamestarit huolenaiheena

Sääntömuutosehdotuksia KS III / Markus Backlund

• Jaetut luokat, rankingpisteet matalamman tason mukaan
  • Suositellaan 367.4 (special) käyttöä
  • FEI:n palkintorahataulukon testaus (25% kaavan mukaan) muutama järjestäjä kokeilee ensi kaudella
  • Putoamisen jälkeinen hevosen/ratsastajan fit to competetarkastus, ristiriitainen / ei toimiva
  • TARKISTUS esteiden maksimimitat arvosteluissa joissa uusinta. 10cm korotus alkaen IIItason luokista
  • Tekninen asiantuntijakokeilu kaudeksi 2019 (toimenkuva)
  • GP/pikkuGPsarjakeskustelu
  • Kansallinen noususarja; konseptikeskustelu ja kohderyhmä

Tähtikilpailut

• GP, YGPosakilpailut ja kalenteri
  • SM (verryttely maneesissa; suositus/sääntö vs. ratsastajien toiveet)
  • Kolmivuotissykli

Estekomitean kokoonpano 2019

• Ei muutoksia, Ossi ehdottaa hallitukselle. Apua tarjonneet ja kiinnostuksensa osoittaneet Konkari & Kiviranta

Yleisilmapiiri

• Millä keinoilla saadaan nostettua yhteishenkeä?
  • Henkilökohtaiset intressit usein taustalla

Kilpailukulut

• Miten kuriin, kaupallisten ja seurojen erot ja yhtäläisyydet. Otetaan mallia esim. Saksasta järjestelyiden osalta (kulurakennetta mahdoton verrata)

Valjakkoseminaari

Valjakon lajiseminaarissa oli mukana 9 lajin aktiivia. Menneestä kaudesta totesimme mm. Husaariratsastajien aktiivisuuden kansainvälisten kilpailujen järjestäjänä, jonka johdosta Valjakkoajon Tuki ry:n kunniakirja myönnettiin tunnustuksena Husaariratsastajat ry:lle kansainvälisen valjakkoajon hyväksi tehdystä työstä. Tulevalle kaudelle on odotettavissa helmikuun alussa valjakkoväen risteily ja seminaari; huhtikuun lopussa ulkomaisen tuomarin avulla klinikkatyyppinen koulutus kilpailijoille, toimihenkilöille ja kaikille kiinnostuneille. Kevään valmennuskalenteri on jo julkaistu Kipassa. Toimihenkilökoulutuksista on tarjolla mm. tuomarikurssi uusiksi valjakkotuomareiksi haluaville sekä jo toimiville tuomareille tason korotuskurssi. Kilpailukalenteri julkaistaan piakkoin Kipassa - päivämäärät voivat vielä hieman elää kv-kisakalenterista johtuen. Valjakkokomiteaan ehdotettiin tämän vuoden toimijoita jatkamaan myös ensi vuonna.

Kenttäratsastusseminaari

Kenttäratsastusseminaari alkoi iloisilla asioilla; Elmo Laiho palkittiin parhaana juniorina ja Aki Karhapää sai erikoispalkinnon Helsinki Indoor Eventing -kilpailun erinomaisesta hoitamisesta.

Aki Karhapää kävi läpi kulunutta kilpailukautta ja totesi, että Ypäjällä järjestetyt Pohjoismaiset mestaruuskilpailut onnistuivat erinomaisesti. Kilpailuja Suomessa on nyt enemmän kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten, mutta kilpailijoiden määrä ei ole juurikaan kasvanut. Sen takia tarvitaan lisää 60 cm ja 80 cm luokkia, joiden kautta lajiin on helppo tulla sisään. 60 cm luokkia on järjestetty myös kilpailuharjoituksina, joten niiden lähtömäärät eivät näy virallisissa tilastoissa.

Seminaariväki toivoisi näkevänsä 60 cm taitoarvosteluluokan myös ratsastuskouluoppilaiden mestaruuskilpailuissa. Se voitaisiin toteuttaa lähes kokonaan siirrettävillä esteillä.

Pauliina Swindells kertoi, millainen MM-kilpailumatka oli ratsastajan kannalta. Hänen esityksensä jälkeen käytiin läpi ensi kauden suunnitelmia. PM-kilpailut ovat jo kesäkuun lopussa ja nuorten ja juniorien EM-kilpailut kaksi viikkoa niiden jälkeen. Suomen kalenteri ei ole vielä täysin valmis. Lempäälään on tulossa uusi kansainvälinen kilpailu heinäkuun loppuun.

Järjestäjille suositellaan lämpimästi course walk appin käyttöä. Se auttaa muun muassa yhdenmukaistamaan ratojen vaikeustasoa. Keskusteltiin myös poni- ja junioriratsastajien huomioimisesta – nykyisinhän he kilpailevat yleensä avoimissa luokissa. Kilpailujärjestäjät voivat halutessaan palkita parhaat eri ikäryhmien ratsastajat nykyistenkin sääntöjen puitteissa.

Kenttäratsastuskomitean kokoonpanosta keskusteltiin. Tuija Rosenqvist halusi pitää välivuotta komiteasta ja seminaari ehdotti, että hänen tilalleen tulisi Kristiina Purdy.

Kouluratsastusseminaari

Noin kolmekymmenhenkinen kouluratsastusväki sai kuulla kouluratsastaja Stella Hagelstamin mielenkiintoisen tarinan huipulle. Tarina on vaikuttava ja todella työntäyteinen, ehdottoman mielenkiintoinen laajemminkin jaettavaksi.

Keskustelua johti Marko Björs. Keskusteluun osallistuivat Hagelstamin lisäksi koulutuomari Maria Colliander, HUJOn edustaja ja psykologi Mia Stellberg, ratsastajan äiti Susanna Vilen sekä valmentaja Anu Korppoo. Aktiivinen yleisö esitti myös rakentavia kommentteja.

Aiheita olivat muun muassa lasten ja heidän vanhempiensa toiminta ratsastuskoulussa ja kilpatasolla, hevostaidot, ratsastajien henkilökohtaiset strategiat ja koko lajin strategia, nuorten hevosten kouluttaminen sekä ratsastajien kilpailukokemus ulkomailta ennen varsinaisia arvokilpailuja.

Suurimmaksi pohdittavaksi nousivat nuoret hevoset, jotka eivät aivan pysy FEI:n nuorten hevosten ohjelmien vaatimalla tasolla. Pitäisikö näille hevosille luoda oma, ehkä 2-tason kilpailusarja, jotta nekin hevoset koulutetaan hyvin tulevaisuuden ratsuiksi? Lopussa heitettiin kysymys, voisiko kouluratsastuksen tavoitteeksi asettaa Pariisin vuonna 2024 ja siellä sijoittuminen kymmenen parhaan joukkueen joukkoon?

Matkaratsastusseminaari

Tuomareille ja stewardeille yhteistilauksella henkilökohtaiset nimikoidut liivit

• Tuomareille siniset. Kaksi kpl tracker laatikkoon
  • Stewardeille punaiset. Kaksi kpl tracker laatikkoon
  • Eläinlääkärille vihreät. Kaksi kpl tracker laatikkoon
  • 2019 komitean nimeämä henkilö ottaa hoitaakseen kilpailutuksen ja tilauksen.
  • Tiedustellaan kiinnostusta liivitilaukselle kevään lisenssi- ja tuomarikoulutuksessa.

Seurojen yhteistyönä 1-2 tasojen lajivalmennukset

• Yhteinen tapaaminen kiinnostuneiden osapuolten kesken
  • Valmennusrungon hahmottelu
  • Yhteistyön luominen valmentajien ja seurojen kesken

Kysely 1* FEI tulosten julkaisusta SRL:n sivuilla

• Akin vastaus: tuloksia seurataan niiden kisojen osalta joihin ilmoittaudutaan SRL:n kautta.
  • Tulosten julkaisu on tiedoittajan vastuulla, nyt SRL:llä ei ole ollut vakituista tiedottajaa, mistä johtuen tulosten julkaisu on ollut epävarmaa
  • Kilpailutulosten nopea julkaisu vaatii myös kilpailijoilta aktiivisuutta, SRL:n tiedottajalle tai komiteaan voi laittaa tuloksia ulkomaan kisoista
  • FEI 1* kisatulosten näkyminen SRL:n sivuilla tuo positiivista julkisuutta pienelle lajille

Laiteryhmälle tehtäväksi kellojen ohjekirjan oleellisten ohjeiden suomennus, tallentaminen Driveen ja tulostus laminoituna kellojen mukaan

Sääntömuutokset

• 807.4 muutetaan lauserakennetta, lisätään 80km kaksoispiste ja n (:n) perään sekä poistetaan lauseesta "ja sitä lyhyemmissä"
  • 812.1 korjataan kohta tulos 2.2 ihanne -> tulos 2.3 ihanne
  • 821.1 Järjestäjä voi halutessaan jakaa kunniakirjan  * kaikille tuloksen saaneille ratsukoille. *Lisätään "ja ruusukkeen"
  • 833.3 Best condition hevosen valinta tavan ohjeistus olisi hyvä liittää kilpailujärjestäjän ohjeisiin

Vikellysseminaari

Vikellysseminaarin pp-esitys

Tallikohtaaminen

Paikalla 11 osallistujaa, puhumassa toimintaympäristönmuutoksesta ja siihen reagoinnista yritystoiminnan kehittämisen näkökulmasta Ravintoloitsija, Masterchef- voittaja Miro Kurvinen KungFu Kitchen -ravintolasta ja elokuvaohjaaja Tuukka Temonen, Optipari.

Kurvisen puheessa korostui markkinoinnin tärkeys asiakashankinnassa ja kanta-asiakkaiden sitouttamisessa. Digitalisaatio on tullut jäädäkseen ja sitä kannatta hyödyntää markkinoinnissa aktiivisesti. Markkinointi on oleellinen osa yritystoimintaa ja resurssien järkevän käytön kannalta voi harkita markkinoinnin ulkoistamista, jolloin sen laatu ja oikea-aikaisuus voi olla helpompi varmistaa. Erilaiset varausjärjestelmät ovat sekä yrittäjän että asiakkaan kannalta toimivia ja Kurvinen neuvoo ottamaan sopivan järjestelmän käyttöön yrityksessä. Yrittäjät toimialasta riippumatta tekevät töitä usein rakkaudesta lajiin ja ovat onnellisimmillaan asian ytimessä, joten jotta muusta ajasta tulisi vähemmän tuskallista, digitalisaatio kannattaa hyödyntää.

Tuukka Temonen puhui esikuvien merkityksestä. Yrittäjän kannattaa pohtia mikä on yritysmaailmassa esimerkki hyvin toimivasta yrityksestä tai toimintatavasta ja miettiä voisiko sitä soveltaa omaan toimintaan. Muiden toimialojen yrityksissä on paljon sellaista, mikä sopii myös hevosalalle. Tuotteen ja palvelun on oltava hyvää, yrityksen ja sen toiminnan on oltava kiinnostava. Hevonen itsessään on elämys ja koko alalle on hyvä että hevosista puhutaan, se herättää myös asiakkaiden mielenkiinnon.