Ratsastajainliiton hallituksen 13.4. kokouksen päätöksiä

17.4.2024

Ratsastajanliiton hallituksen puheenjohtaja Marjukka Manninen avasi kokouksen ja toivotti jäsenet tervetulleeksi hallituksen kokoukseen. Kokouksen alussa todettiin Ratsastajainliiton olleen jälleen monipuolisesti mukana 6.-7.4.2024 Hevoset-messuilla. Messuosastolla oli tavattavissa SRL:n henkilöstöä, vapaaehtoisia ja yhteistyökumppaneita. Lavaohjelmissamme olivat esillä hevosen hyvinvointi, hevostaitomerkit, nuoret hevoset ja nuoret ratsastajat, hevosen kanssa liikkuminen sekä urheilusponsorointi. Ratsastajainliiton monet työryhmät kokoontuivat ja kohtasivat messuilla.

Lauantai-iltana hevosväki kokoontui Paja Kongressiin, jossa vietettiin toista kertaa Hevosgaalaa. Tapahtumassa palkittiin viime vuoden menestyjiä ja ansioituneita toimijoita hevosurheilun ja -kasvatuksen sekä seura- ja yhdistystoiminnan parissa. Hevosgaala järjestettiin yhteistyössä FWB-yhdistyksen ja Suomen Hippoksen kanssa.

Hallitusta tiedotettiin, että Päijät-Hämeen Ratsastajat ry:lle (Lahti) on myönnetty Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratukea 4000 € Keho kunnossa ratsaille! –hankkeelle.

Hallitus merkitsi tiedoksi Hevosopisto Oy:ltä saadun perusteellisen vastineen selvityspyyntöön ja totesi, ettei sen perusteella ole tässä vaiheessa aihetta jatkotoimille.

Hallitus kävi pitkän keskustelun liiton taloudellisesta tilanteesta ja pitkän tähtäimen talousnäkymästä. Erityisesti käsiteltiin vuoden 2024 aikana jatkettavia sekä ylivuotisesti toteutettavia rakenteellisia muutoksia liiton pitkäaikaisen taloudellisen tasapainon turvaamiseksi. Käynnissä on taloushallinnon palveluiden arviointi ja tehostaminen, jonka tavoitteena on pienentää vuosikustannusta. Tämä edellyttää osan toimintojen siirtämistä SRL:n toimistolle ja on osa toimiston henkilöstön tehtävänkuvien muokkaamista. Organisaation uudistamisella pyritään vastaamaan tämän hetken operatiivista tarvetta. Maajoukkuevalmennuksessa ollaan siirtymässä maajoukkuekapteeneihin ja henkilökohtaisiin valmentajiin. Vakuutus- ja vuokrasopimukset ovat päättymässä, joten ne tulee tarkasteltua tämän vuoden aikana. Laskussa oleva jäsenmäärä antaa myös aihetta uudenlaiselle ajattelulle jäsenmuotoilua tarkasteltaessa.

Urheiluasiat

Matkalla kohti Pariisin olympialaisia ja paralympialaisia
Urheilujohtaja Jutta Koivula antoi hallitukselle katsauksen urheilijoiden valmistautumisesta olympialaisiin ja paralympialaisiin.

Toimihenkilöoikeudet
Hyypiä Susanna, POM, koulutuomari, taso IVK
Kemppainen Johanna, HunR, estetuomari
Ketonen Minttu, LR TEAM, koulutuomari IV
Kivikoski Vilma, HOR, valmentaja, taso II (koulu)
Hyypiä Susanna, POM, valmentaja, taso II (koulu)
Nieminen Krista, HämR, kenttätaitotuomari B
Turkka Satu, TemRa, estetaitotuomari B

Kilpailuviestinnän linjaukset 2024
Viestintäpäällikkö Kati Hurme toimitti hallitukselle esiteltäväksi kilpailuviestinnän linjaukset kesäkaudelle 2024. Hallitus kävi keskustelun kauden 2024 kilpailuviestinnästä. Lue lisää kilpailuviestinnän linjauksista: https://www.ratsastus.fi/srl/viestinta/kilpailuviestinnan-linjaukset/ .

Arvokilpailujoukkueiden rahallisen tukemisen malli
Hallitukselle esiteltiin suunnitelma arvokilpailuihin osallistuvien urheilijoiden rahallisesta tukemisesta. Hallitus kävi keskustelun taloudellisesta tilanteesta ja liiton mahdollisuuksista tukea arvokilpailuedustajia. Tavoitteena on hillitä kustannusten kasvua, joka on aiheutunut arvokilpailuihin osallistumisesta. Tähän pääsemiseksi mm. tarkastellaan EM-kilpailuihin osallistumisesta aiheutuvia kuluja, maksetaan entry fee vain joukkueratsastajille PM-kilpailuissa ja harkitaan eläinlääkäripalveluiden kustannusten jakamista muiden maiden liittojen kanssa.

Kouluratsastuksen arvokilpailujen valintakriteerit ja parakouluratsastussäännöt
Hallitukselle esitettiin hyväksyttäväksi kouluratsastuksen arvokilpailuiden valintaperusteiden muutos, jossa U25-ratsastajien valintakomiteana ei toimi senioreiden valintakomitea, vaan muiden ikäluokkien tapaan Irmeli Summanen, Elisabet Ehrnrooth ja liiton urheilujohtaja. Lisäksi merkittiin tiedoksi, että parakouluratsastuksen lajisäännöt vuodelle 2024 hyväksyttiin hallituksen sähköpostikokouksessa 2.4.

Seura-, talli- ja yhteisöjäsenmuutokset
Uudet jäsentallit/ratsastuskoulut: Helmeri Riding Oy, Lounais-Suomi, ratsastuskoulu
Jäsentallin luokituksen muutos: Vihti Dressage Center Oy, jäsentallista laatutalliksi
Eroavat jäsentallit: Mallatin Ratsutila ja Pinewood Stables Oy
Eroavat seurat: Ålands Hästsportförening rf

Paikalla kokouksessa olivat:
Marjukka Manninen, puheenjohtaja
Dan Björklöf
Valtteri Gundersby
Aki Karhapää
Osmo Metsälä
Carina Nyholm
Salla Varenti

Lisäksi:
Jukka Koivisto
Jutta Koivula
Kaisa Kähö (kokouksen sihteeri)

Seuraavat hallituksen kokouspäivät ovat 16.5. ja 6.6.