Ratsastajainliiton hallituksen kokouksen 28.3. päätöksiä

5.4.2023

Liiton hallitus piti 28.3.2028 etäkokouksen. Hallituksen puheenjohtaja Marjukka Manninen avasi kokouksen. Kokouksen ilmoitusasioissa tallitoiminnan kehittäjä Minna Peltonen antoi hallituksen jäsenille katsauksen SRL:n vastuullisuusohjelman edistymiseen eri painopistealueilla (Osana luontoa, Hevosen rinnalla, Arvokas yhteisö ja Tapamme toimia). Vastuullisuusohjelma kattaa kaiken SRL:n toiminnan ja vastuullisuusohjelmaankin linkittyvistä, tälle vuodelle suunnitelluista toimenpiteistä ovat jo käynnistyneet mm. osallistuminen tärkeimpiin hevosen hyvinvointia edistäviin hankkeisiin, hevosten hyvinvointityöryhmän toiminnan käynnistyminen, hevostaitokokonaisuuden uudistus, Menestyvä pararatsastus -työryhmän työskentely sekä Hyvinvoiva ratsastusyhteisö -teemavuoden tapahtumat. Lisäksi tälle vuodelle on suunnitteilla mm. ympäristöohjeen laatiminen kilpailunjärjestäjille sekä Yhtä jalkaa -oppaan päivittäminen.

Toiminnanjohtaja Koivisto antoi katsauksen verottajan ohjeisiin kilpailujen rahapalkintojen verotuksesta ja mahdollisista ennakonpidätyksistä. Aiheesta käytiin keskustelua ja todettiin, että jatketaan selvitystyötä kilpailujärjestäjien ohjeistamiseksi.

Hallitukselle kerrottiin tiedoksi, että 6.–13.3. toteutettu Mitä hevoset ovat minulle opettaneet -viestintäkampanja sai erittäin hyvin näkyvyyttä ja osallisti erinomaisesti Ratsastajainliiton Facebookia ja Instagramia seuraavia. Faceboookissa kampanja keräsi 159 000 ja Instagramissa 127 000 näyttökertaa.

Lisäksi hallitukselle esiteltiin alueellisten nuorisotiimien ja Nuoret päättäjät -ryhmän laatimat tulevaisuuskuvat. Ne koettiin tarpeellisiksi tulevaisuutta pohdittaessa ja hallitus päätti palata niihin vielä hallituksen suunnittelupäivillä 10.-11.5., jolloin keskitytään mm. jäsenyyteen liittyviin asioihin.

Hevosten hyvinvointityöryhmä

Hevosten hyvinvointityöryhmän kokoajaksi nimetty Liisa Harmo esitteli hallitukselle ehdotuksen työryhmän kokoonpanosta perusteluineen. Se on koottu asiantuntijatyöryhmäksi ja laajennetun koon myötä, oli ryhmään mahdollista sisällyttää asiantuntijoita riittävän monelta alalta. Hallitus vahvisti esityksen mukaisen työryhmän kokoonpanon. Hevosten hyvinvointityöryhmään kuuluvat: Liisa Harmo (pj), Tiina Harrinkari, Heli Hyytiäinen, Sonja Koski, Anne-Mari Olbricht, Tiina Seppälä, Minna Tallberg, Kristina Tarkkala, Salla Varenti ja Kati White. Ryhmän ulkopuolisena sihteerinä ja viestinnästä vastaavana toimii Kati Hurme.

Tilinpäätös ja toimintakertomus 2022

Toiminnanjohtaja esitteli hallitukselle SRL:n vuoden 2022 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen. Ratsastajainliiton tulos vuodelta 2022 on liiton ja alueiden osalta 271 810 euroa alijäämäinen. Tuloksessa näkyvät toiminnan monipuolinen palautuminen pandemiavuosiin verrattuna sekä edellisiltä vuosilta siirtyneiden tapahtumien ja projektien toteuttaminen. Keskeisiä panostuksia olivat strategiatyö, MM-kisat, liiton vapaaehtoistoiminnan ja urheilun suurtapahtumien uudelleenkäynnistäminen, laadukkaat suoratoistolähetykset tapahtumista sekä maajoukkuekapteenitoiminta. Poikkeusvuoden jälkeen keskiössä on uuden strategian toteuttaminen sekä toiminnan ja talouden palauttaminen tasapainoiselle tielle. Samalla jatketaan jäsenyyden kehittämistyöryhmän työtä ja viedään tuloksia käytäntöön. Hallitus kävi asiasta keskustelun, hyväksyi vuoden 2022 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen sekä esittää niitä kevätkokoukselle vahvistettavaksi.

Urheiluasiat

Pararatastuksen valintaperusteet

Urheilujohtaja Koivula esitteli hallitukselle Hujon hyväksymät muutokset pararatsastuksen valintaperusteisiin käytössä olevien ohjelmien muutoksien vuoksi. Hallitus kävi asiasta keskustelun ja hyväksyi esityksen mukaiset pararatsastuksen valintaperusteet.

Muutos kouluratsastuksen lajisääntöihin

Hallitukselle esiteltiin muutosehdotus KS II:een, jossa poistetaan ristiriita kür-ohjelman aloittamisen aikarajasta ja muutetaan molemmissa kohdissa aikaraja 30 sekuntiin. Lisäksi hyväksyttiin KS II:n lisäpykälä 220. Kilpailumaksut. Tämän jälkeen tulevat pykälät numeroidaan uudestaan.

Katsaus liittovalmennusten uudelleen organisointiin

Urheilujohtaja ja toiminnanjohtaja antoivat hallitukselle katsauksen liittovalmennusten uudelleen organisointiin. Hallitus kävi aiheesta keskustelun.

Toimihenkilöoikeudet

Hallitus vahvistit anotus toimihenkilö oikeudet:

• Rintamäki Maija, MYRA, estetuomari C-PJ
  • Hämäläinen Taru, KuoR, kenttätaitotuomari A
  • Koivula Jutta, SUO, kenttätaitotuomari A
  • Laine Seppo, SUO, kenttätaitotuomari A
  • Leppäkorpi Laura, TARI, kenttätaitotuomari A
  • Leppälä-Pirtilä Minna, HR, kenttätaitotuomari A
  • Nurmi Ulla, Kerra, kenttätaitotuomari A
  • Rosenqvist Tuija, LemR, kenttätaitotuomari A
  • Huttunen Hillevi, AR, kenttätaitotuomari B
  • Turunen Riikka, I-SUR, koulutuomari, taso IVK

Muut urheiluasiat

Muissa urheiluasioissa urheilujohtaja Koivula kertoi, että FEI on tiedottanut rokotusmääräyksen muutoksesta vuodelle 2024. Todettiin, että Ratsastajainliitossa tullaan noudattamaan rokotussäännöissä FEI:n määräystä. Muutos SRL:n rokotusohjeeseen tehdään jo nyt (KS I:n liitte 5), jotta tieto säännön muutoksesta 1.1.2024 alkaen tulee hyvissä ajoin. Jos hevonen saa ensimmäisen perusrokotteen 1.1.2024 jälkeen, tulee se rokottaa seuraavasti:

• Ensimmäinen perusrokote, ei vielä oikeutta kilpailla
  • Toinen perusrokote annettava 21–60 päivää ensimmäisen perusrokotteen jälkeen. Hevosella on oikeus kilpailla, kun toisesta perusrokotteesta on kulunut 7 vrk.
  • Ensimmäinen tehosterokote on annettava 21 vrk - 6 kk toisesta perusrokotteesta.
  • Tehoste tulee antaa korkeintaan 12 kk välein.
  • Kansainvälisiin kilpailuihin osallistuvan hevosen on tullut saada tehosterokotus viimeisten 6 kuukauden ja 21 päivän sisällä (ennen 7 päivän) ennen saapumista kilpailuun.

Seura-, talli- ja yhteisöjäsenmuutokset

Uudet jäsenseurat: Stallet rf, Stallet, Lounais-Suomi

Seuran nimenmuutos: Teekkariratsastajat ry => Ota ohjat ry

Jäsentallin luokituksen muutos: Laperegrina Talli (jäsentallista ratsastuskouluksi)

Eroavat jäsentallit/ratsastuskoulut: Ratsastuskoulu Keiramon Talli, Lounais-Suomi

Paikalla kokouksessa olivat:

Marjukka Manninen, puheenjohtaja
Valtteri Gundersby
Aki Karhapää
Terhi Koipijärvi
Osmo Metsälä
Carina Nyholm
Salla Varenti

Lisäksi:
Jukka Koivisto
Jutta Koivula (urheiluasiat)

Minna Peltonen (vastuullisuus)

Kaisa Kähö (kokouksen sihteeri)

Seuraavat hallituksen kokouspäivät ovat 11.5. ja 6.6.