SRL Häme kutsui vaikuttajia Hevoset-messuille

2.5.2023

Kuva Irmeli Heliö.

SRL Hämeen aluejaostossa ajatusta oli hiottu jo vuosia: päättäjiä pitäisi kutsua tutustumaan lajiin. Hevoset-messut Tampereella on siihen mitä erinomaisin paikka. Siellä käy kerralla selväksi, kuinka iso harrastus on kyseessä.

Tiedote Sari Passaro

Sitten tuli korona ja idea jäi odottamaan. Tänä keväänä lähetimme kutsu noin 200 vaikuttajalle: muutamalle virkamiehelle, kansanedustajille ja messukeskuksen tienoon kuntien kunnanvaltuutetuille. Saimme koolle 11 valtuutettua ja virkamiestä sekä kaksi kansanedustajaa. Kansanedustajien kiireet ymmärtää, sillä paraillaan viriteltiin hallitusneuvotteluja.

Jotta kutsut eivät niin sanotusti olisi mennyt hukkaan, niin muistutuskutsuun liitettiin tietoa hevosharrastuksesta ja -taloudesta. Jospa siten tarttuisi viestinsaajaan ainakin yksi hevosenkarva.

Hevoset-messut lähti mukaan lahjoittamalla sisäänpääsyn. Vaikuttajat kutsuttiin paikalle avec ja heille tarjottiin puolentoista tunnin tykitys hevosasiaa.

Hämeen puheenjohtaja Marissa Henttinen avasi vieraille hevostalouden merkitystä lukuina. Tiesitkö sinä, että hevosala työllistää 6 500 henkilötyövuotta, mikä on liki Lapin matkailun verran ja että ratsastusta harrastaa noin 150 000 suomalaista.

Pararatsastaja Tanja Sellman-Rauhamäki taas avasi hevosavusteista toimintaa ja hevosen tuomaa hyvinvointia. Sellman-Rauhamäki on kouluttautunut hevosavusteiseen terapiaan ja on myös eräopas. Sairastuttuaan MS-tautiin hänestä itsestään tuli asiakas ja hevosten apu onkin ollut suuri.

Projektipäällikkö Heli Lempinen kertoi miksi Tampereen Messut on vuosia uskonut hevosiin, eikä turhaa. Nytkin syntyi kävijäennätys yli 19 000 vieraan voimin.

Vieraiden kesken syntyi hyvä keskustelu. Vaikutti siltä, että myös virkamiesten ja poliitikkojen kesken tapaaminen oli tarpeen. Valtuutetut kertoivat omien kuntiensa käytännöistä, kuten valtuutettu Minna Hölttä (vihr/sit) Valkeakosken ratsastusreiteistä ja Kangasalan valtuutetut Hevosvoimainen Kangasala -projektista.

Kansanedustaja Sofia Vikman (kok) kannusti vastaaviin tapahtumiin varsinkin nyt kun uusi eduskunta aloittaa ja luo linjauksia. Kansanedustaja Aleksi Jäntti (kok) taas etsi jääkiekkotoimihenkilön tehtäväänsä sijaisen, ja tuli kuulolle hevosasiasta.

Muut paikalle tulleet olivat Sina Isokallio (vihr), Stiina Lahikainen (vihr), Anne-Mari Thomassen (sd) ja Toni Ilmaniemi (vas) Kangasalta, Susanna Suoniemi (vihr), Miia Rajala (kesk) ja Aura Elliot (Muutos4) Vesilahdelta. Valkeakoskelta oli Höltän lisäksi Päivi Helena Lehtinen (ps). Tampereen kaavoituksesta paikalle tuli Mirkka Katajamäki ja Saija Kouko.

SRL Häme aikoo jatkaa vaikuttajaperinnettä ja kannustaa muita alueita ja seuroja tekemään samoin. Asioistamme päättävillä vaikuttajilla täytyy olla riittävästi tietoa alasta.