Vaikuta uudistuvaan aluevalmennukseen

16.5.2023

Alueellinen liittovalmennus siirtyy syksyllä 2023 takaisin alueiden ja liiton yhteistyössä koordinoimaksi, ja myös valmennuksen nimenä on jatkossa tarkoitus käyttää aiemmin käytössä ollutta termiä “aluevalmennus”. Aluevalmennus on osa SRL:n valmennusjärjestelmää ja se on suunnattu alue- ja kansallisella tasolla kilpaileville urheilijoille. Aluevalmennuksen tavoitteena on tarjota urheilijoille eri alueilla järjestettävää korkeatasoista lajivalmennusta sekä opastusta kokonaisvaltaiseen valmentautumiseen muun muassa teorioiden avulla. Aluevalmennuksen avulla urheilija voi myös kehittää taitojaan niin, että hänen olisi mahdollista tulevaisuudessa hakeutua edelleen SRL:n valmennusjärjestelmän seuraavalle tasolle eli maajoukkuevalmennukseen.

Aluevalmennus toimii urheilijan kotivalmennuksen suunnannäyttäjänä ja tarkistuspisteenä antaen uusia näkökulmia kotivalmennuksen harjoittelutarpeisiin, sekä auttaa asettamaan tavoitteita ja työskentelemään niiden saavuttamiseksi. Myös maajoukkuevalmennukseen valitut urheilijat voivat käyttää aluevalmennusta valmentautumisensa tukena. Lisäksi aluevalmennuksessa urheilija pääsee osaksi samanhenkistä yhteisöä, verkostoitumaan muiden hevosihmisten ja valmentajien kanssa sekä luomaan joukkuehenkeä ja jakamaan ideoita.

Ensisijainen kohderyhmä olympialajien aluevalmennuksessa ovat poni- ja lapsiratsastajat, juniorit sekä nuoret ratsastajat. Lisäksi valmennusrenkaisiin voidaan ottaa mukaan nuoria hevosia sekä muita ratsukoita, kuten U25- ja senioriratsastajia. Mahdollisuuksien mukaan valmennuksiin voidaan ottaa myös Talent-ryhmiä, jotka on suunnattu seuratasolla kilpaileville ratsastajille heidän kehittämisekseen kohti aluevalmennuksen taitotasoa.

Alueiden koordinoimaa aluevalmennusta järjestetään koulu-, este- ja kenttäratsastuksessa, ja kouluvalmennusrenkaisiin voivat hakea myös pararatsastajat. Lisäksi pienissä lajeissa kuten valjakkoajossa, matkaratsastuksessa, vikellyksessä ja askellajiratsastuksessa järjestetään omia aluevalmennuksia, joita koordinoivat lajikomiteat.

Kauden 2023-2024 aluevalmennustoiminnan kehittämiseksi haluamme kartoittaa sekä aluevalmennukseen kaudella 2022-2023 osallistuneiden, että muiden urheilijoiden ajatuksia ja kehitysideoita aluevalmennukseen liittyen. Kauden 2023-2024 aluevalmennusrenkaiden haku aukeaa heinäkuussa 2023.

Tämä kysely koskee ensisijaisesti alueiden koordinoimaa aluevalmennusta (koulu + pararatsastus, esteratsastus, kenttäratsastus), mutta myös muiden lajien edustajat voivat vastata kyselyyn. Muiden lajien osalta vastaukset välitetään lajikomiteoille.

Vastausaikaa on keskiviikkoon 31.5. asti oheisen linkin kautta.