Kouluratsastuksen valintaperusteet Pariisin olympialaisiin

30.1.2024

Pariisin olympialaisten kouluratsastuksen valintaperusteet on määritelty. Suomella on Pariisin kouluratsastuksessa joukkuepaikka eli kolmen ratsukon joukkue. Pääsääntö on, että Emma Kanerva on etusijalla saavutettuaan maapaikan olympiarankingin kautta. Muiden ratsastajien on ensi ylitettävä FEI:n kvalifikaatioraja, joka muutamalla ratsukolla jo onkin.

Vuoden 2024 olympialaisissa vaaditaan kaksi vähintään 67 prosentin Grand Prix -tulosta vähintään CDI3* kilpailussa kahdelta eri Level 4 tuomarilta ja yhteistuloksessa. Oman maan tuomarin tulosta ei hyväksytä. Tulokset on annettava 24.6. mennessä.

Tällä kaudella valintakomitea vaatii ratsukoilta vähintään kolme starttia kansainvälisestä Grand Prix´ssä, joista kahden parhaan tulos huomioidaan valinnoissa. Lisäksi valintaan vaikuttavat yleiset valintaperusteet, kuten tulostason trendi.

Etusijalla valinnassa on maapaikan hankkinut ratsastaja. Muiden joukkueen jäsenten valinnassa huomioidaan ensisijaisesti ratsukon kansainvälisten Grand Prix -tulosten keskiarvo, tuloskehitys ja tulosvarmuus ulkokilpailuista kaudella 2024. Vapaaohjelmien tuloksia ei huomioida valinnoissa. Halli GP-tulokset voidaan huomioida lisänäyttönä, mutta painotus on ulkokilpailutuloksissa.

Kahden tuloksiltaan lähes tasavertaisen ratsukon valintaesityksessä HUJO:n vahvistettavaksi voidaan valintaperusteena esittää keskiarvon lisäksi tuloskehitys kilpailua edeltävänä lyhyenä aikavälinä (ns. päivän kunto) ja/tai ratsukon valinnan merkitystä tuleviin arvokilpailujoukkuevalintoihin.

Valinta-aikataulu Pariisin olympialaisiin tehdään yhdessä Suomen Olympiakomitean kanssa. Olympiakomitea tekee lopulliset valinnat. Ratsastajainliiton kouluratsastuksen valintakomiteassa ovat Janne Bergh, Marko Björs, Tanja Takkula ja Ratsastajainliiton urheilujohtaja Jutta Koivula.

FEI:lle ilmoitetaan tarvittavat tulokset saavuttaneet ratsastajat 25.6. mennessä, ja viimeinen ilmoittautumispäivä olympialaisiin on 8.7. Pariisin olympialaiset järjestetään ratsastuksessa 27.7.-6.8. ja paralympialaiset 28.8.–8.9.

Lista MER-tuloksiin oikeuttavista kilpailuista 2024 löytyy FEI:n olympiasivuilta: https://inside.fei.org/fei/games/paris2024/disciplines