Laatua ja loistetta - Tähtiseura-polulla tavoitteet todeksi!

13.2.2024

Tähtiseura-polulla kohti tavoitteita

Ratsastajainliitto kannustaa jäsenseurojaan Tähtiseura-polulle kehittämään laadukasta ja aktiivista seuratoimintaa. SRL:n seuratoiminnan ohjausryhmä järjestää tänäkin vuonna Tähtiseuravalmennuksen. Valmennukseen kuuluu neljä tiivistä webinaaria, joissa käymme läpi seuratoiminnan laatuun liittyviä tekijöitä mm. hallintoa, johtamista, seuran ihmisiä ja yhteisöllisyyttä. Valmennus tarjoaa konkreettisia työkaluja sekä vertaistukea oman seuran kehittämiseen. Viime vuonna samalla tavoitteella järjestettiin Tavoitteena Tähtiseura - vastuullisuus näkyväksi seuratoiminnassa -projekti. Siinä mukana oli myös Kuopion Ratsastajat ry.

"Kuopion Ratsastajat ry päätti kevättalvella 2023 lähteä mukaan uuteen Tähtiseura-projektiin, ja lähti tavoittelemaan kunnianhimoisesti lasten ja nuorten Tähtiseurastatuksen auditointia vielä saman vuoden aikana. Seuran hallituksen sisältä perustettiin Tähtiseura-työryhmä, joka osallistui verkkoalustan täyttämiseen ja tarvittavien uusien dokumenttien luomiseen. Suurin yksittäinen hyöty tähän mennessä on ollut seuran hallinnon toiminnan tuominen läpinäkyvämmäksi seuran jäsenille, ja asioiden ja toimintojen selkeyttäminen vuositasolla. Hallituksen toiminta on samalla myös tehostunut, kun pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, vaan Tähtiseura-projektin ansiosta yhteiset pelisäännöt on luotu ajatuksen kanssa ja huolella tuleviksi vuosiksi", taustoittaa Kuopion Ratsastajat ry:n puheenjohtaja Nita Tuomi.

Yhteistyössä on voimaa.

"Lisäksi olemme päässeet verkostoitumaan muiden projektissa mukana olleiden seurojen kanssa, ja jakamaan kokemuksia, ja kunhan saamme Tähtiseurastatuksen virallistettua auditoinnissa, pääsemme toivottavasti jatkamaan verkostoitumista myös muiden Tähtiseurojen kanssa. Voimme ehdottomasti suositella Tähtiseura-projektia ja Tähtiseura-statuksen tavoittelua muillekin seuroille, sillä verkkoalustan kautta omaa toimintaa tulee arvioitua ja mietittyä kannoilta, joilta sitä ei ehkä muuten tulisi katsottua. Itsearvioinnin avulla toiminta tehostuu, ja löytyy uusia kehittämiskohteita, mistä koko seuran jäsenistö pääsee hyötymään", jatkaa Nita Tuomi.

Sisältö

Starttina valmennukselle toimii seuratoiminnan ohjausryhmän avoin infotilaisuus tiistaina 5.3. klo 18-19. Infotilaisuudessa kerrotaan, mistä Tähtiseura-laatuohjelma koostuu ja millaisia askelia kehittymisen polulla on. Tilaisuus on maksuton, avoin kaikille seuroille eikä siihen osallistuminen sido seuraa mihinkään, vain kiinnostus riittää.

Ilmoittaudu infotilaisuuteen täältä: https://forms.gle/xjCx4TGxRHR6bjpX8

Infotilaisuutta seuraa kolmen etätyöpajan osuus, joissa käymme läpi seuratoiminnan laatuun liittyviä tekijöitä mm. hallintoa, johtamista, seuran ihmisiä ja yhteisöllisyyttä. Työpajat toteutetaan etänä ja tarjoamme niissä käytännön opastusta, sparrausta sekä vertaistukea. Olet tervetullut niihin kaikkiin tai yksittäisiin toteutuksiin. Parhaan hyödyn valmennuksesta saa, jos osallistuu tai osallistutte kaikkiin työpajoihin. Lämpimästi tervetuloa!

Etätyöpajojen aihealueet ja ajankohdat:

Tiistaina 19.3. klo 18.00-n.19.30 Johtaminen ja hallinto (toimintalinja, viestintäsuunnitelma)

Ilmoittaudu: https://forms.gle/LZ2kceLAt35THwYr8

Maanantaina 15.4. klo 18.00-n.19.30 Urheilu (innostuksesta intohimoon)

Ilmoittaudu: https://forms.gle/TABEk6ZcQrhkuB6m9

Keskiviikkona 15.5. klo 18.00-n.19.30 Seuran ihmiset ja aineelliset resurssit