Miten kansallinen kilpailukalenteri muodostuu – Sarjakilpailusäännöt ja -paikkakunnat vahvistaa hallitus

5.2.2024

Kansallisen kilpailukalenterin laatiminen alkaa Tähtikilpailujen osalta edeltävän vuoden syksynä. Tämän kisakauden haluaika sulkeutui 15.8.2023. Tyypillistä kuitenkin on, että hakemuksia tulee myös hakupäivän jälkeen pitkälle syksyyn. Aina hakemuksia ei ole riittävästi, jolloin lajikomiteat kartoittavat uudestaan eri järjestäjiltä halukkuutta ja mahdollisuutta järjestää Tähtikilpailuja.

Kun hakemukset on käsitelty, lajikomitea hahmottelee yhdessä kisajärjestäjien kanssa alustava kilpailukalenterin. Tämän jälkeen este-, kenttä- ja koulukomitea neuvottelevat omien lajiensa Tähtikilpailujen sijoittamisesta kilpailukalenteriin. Kun yhteisymmärrys lajikomiteoiden välillä syntyy, laitetaan alustava kalenteri KIPAan, yleensä aina ennen vuoden vaihdetta.

Kilpailukalenteri muotoutuu vielä vuoden vaihteen jälkeenkin. Siihen vaikuttavat monet syyt, kuten kilpailujärjestäjien, yhteistyökumppaneiden ja lajikomiteoiden aikataulut ja toiminta. Vuoden vaihteen jälkeen SRL:n toimisto julkaisee liiton nettisivuilla alustavan kilpailukalenterin sarjakilpailuiden, SM-kilpailuiden ja kansainvälisten kilpailuiden osalta.

Kilpailukalenteri 2024 julkaistiin SRL:n nettisivuilla tammikuun alkupuolella. Siinä on maininta alustava siksi, että muutokset ovat erittäin mahdollisia, eivätkä kaikki kilpailupäivät ole vielä tiedossa. SRL ei samoista syistä tiedota kilpailukalenterista laajemmin ennen kuin se on valmis.

Sarjakilpailujen kohdalla Ratsastajainliiton hallitus vahvistaa sarjakilpailusäännöt ja samalla kilpailupaikat helmikuun kokouksessaan. Kun hallitus on vahvistanut sarjakilpailusäännöt sekä kilpailupaikat, allekirjoitetaan SRL:n ja Tähtikilpailun järjestäjien välillä sopimukset kilpailujen järjestämisestä. Pohjola-sarjoista, este- ja kouluratsastus, tiedotetaan erikseen vasta, kun ne ovat saaneet hallituksen siunauksen ja järjestäjäsopimukset on tehty.

Järjestäjäsopimusten teon jälkeen järjestäjät pystyvät vetäytymään kilpailuista tai esimerkiksi muuttamaan kilpailupaikkaa tai -päivämäärää force majeure -perusteella. Muutoksia on viime vuosina ollut esimerkiksi kunnostushankkeiden viivästymisen, rahoituksen kariutumisen tai kansainvälisen kilpailukalenterin muutosten takia.

Somessa ja mediassa on viime päivinä puhuttanut esteratsastuksen GP-finaalin päivämäärän siirto viikolla eteenpäin. Esteratsastuksen GP-finaalin päivämäärämuutos vaihdettiin KIPAan estekomitean 14.12. kokouksen aikana. Päivämäärämuutos on tehty koko kilpailukalenterin ollessa yhä luonnosvaiheessa.

Finaalin päivämäärää tarkasteltiin uudelleen estekomitean kokouksessa 14.12., kun tietoon tuli, että samalle viikonlopulle on suunnitteilla hääjuhla, jonka kutsuvieraiden joukossa tulisi olemaan suuri määrä finaalin toimihenkilöitä ja ratsastajia. Merkittävä toimihenkilövaje voisi tehdä finaalin järjestämisestä jopa mahdotonta, sillä kansallisella lisenssillä toimivia toimihenkilöitä ei Suomessa ole rajattomasti.

Finaalipäivän vaihtamiseen vaikutti myös se, että samana viikonloppuna alkuperäisen finaalin kanssa järjestettiin kouluratsastuksen Pohjola-osakilpailu. SRL toimiston kansallisen kilpailutoiminnan kehittäjän kanssa käydyn keskustelun jälkeen todettiin, että kilpailujen järjestäminen kahtena eri viikonloppuna olisi monella tavalla eduksi. Yhteistyökumppanit saisivat paremmin näkyvyyttä ja viestinnällisesti ei olisi päällekkäisyyttä, jolloin molemmat kilpailujärjestäjät saisivat paremmin huomiota. Ennen päätöksen tekoa estekomitea konsultoi lisäksi maajoukkuejohtoa, kilpailun järjestäjää ja kilpailupaikan omistajaa, jotka kaikki puolsivat vaihtoa.

Koska tässä tapauksessa on kyse merkittävästä Tähtikilpailusta, finaalista, olisi aikataulumuutoksesta pitänyt tiedottaa näkyvämmin. Tästä estekomiteassa ja SRL:n Sport Officessa otetaan opiksi tulevia vuosia ajatellen. Yleisesti vastuu seurata kilpailukalenteri KIPAn muutoksia on kuitenkin käyttäjällä.  Estekomitea on esittänyt anteeksipyyntönsä tapahtuneesta ja aiheuttamastaan mielipahasta. Estekomitea panostaa viestintään niin omalla sometilillään kuin SRL:n nettisivuilla ja somessa.

Ratsastajainliitto muistuttaa, että estekomitea toimii vapaaehtoisten toimijoiden voimin, ja toivoo, ettei kukaan harrastajista ja jäsenistä joudu häirinnän kohteeksi. Toivomme jokaiselta vastuullista ja toisia kunnioittavaa käytöstä. Ilman lajikomiteoissa toimivien vapaaehtoisten antamaa arvokasta panosta ei Suomessa olisi mahdollista järjestää kansallista ratsastuskilpailutoimintaa.