Paralympiakomitean ja LED Futuren yhteistyö laajenee ratsastuksen pariin

19.4.2023

Suomen Paralympiakomitea ja suomalainen, UVC-LED-desinfiointiratkaisuihin erikoistunut LED Future laajentavat yhteistyötään ratsastukseen, minkä parissa desinfiointiratkaisuja voidaan hyödyntää hevosten ensihoitoon.

Suomen Paralympiakomitean uutinen 18.4.2023: LINKKI

Paralympiakomitean ja LED Futuren vuonna 2021 alkaneen yhteistyön puitteissa on aiemmin tuotu esiin suomalaista osaamista eri desinfiointiratkaisuista paraurheilun yhteydessä, kun yritys toimitti desinfiointilaitteita Tokion ja Pekingin olympia- ja paralympiakisoihin.

LED Futurelta löytyy syvällistä ammattitaitoa materiaalien, tilojen ja pienten esineiden UVC-LED -desinfioinnista. Nyt tälle osaamiselle pohjaava yhteistyö laajenee ratsastuksen pariin.

Laajentumisen taustalla on Led Futuren desinfiointiratkaisujen rinnalle kehitetty Led Future WCD: lääkitystä ja antibioottihoitojen tarvetta vähentävä ratkaisu eläinten haavojen ja ihoinfektioiden ensihoitoon. Erityisesti hevosten haavanhoitoon tarkoitettu laite on kehitetty yhteistyössä suomalaisten hevostilojen ja -oppilaitosten sekä eläinlääkäreiden kanssa.

Ensimmäiset suomalaiset pararatsastajat ovat päässeet jo testaamaan laitetta käytännössä. LED Future oli lisäksi yhteistyökumppanina mukana kansainvälisessä kouluratsastuksen hallikilpailussa 23.–26.3.2023 Ypäjällä, missä kilpailtiin myös pararatsastusluokissa.

Edellisissä, Tokion paralympialaisissa Suomen paralympiajoukkueessa kilpaili kaksi pararatsastajaa – Katja Karjalainen ja Pia Reitti. Molemmat tähtäävät seuraavaksi Pariisin 2024 kesäparalympialaisiin. Lisäksi kisapaikkaa Pariisiin tavoittelevat viime vuonna MM-kisoissa kilpailleet Jessica Kerttunen ja Sanna Koskiluhta, sekä Paralympiakomitean koordinoimassa Tulevaisuuden tähdet -ryhmässäkin valmentautuva Laura Kangasniemi.

Paralympiakomitean ja LED Futuren yhteistyön myötä LED Future toimittaa Pariisiin valittavien ratsastajien käyttöön haavanhoitolaitteen, sekä Tokion tapaan koko Suomen paralympiajoukkueelle desinfiointilaitteita urheilijoiden tavaroiden ja majoitustilojen pintojen puhdistukseen.

- Varmistamme urheilijoiden terveyttä ja hyvinvointia desinfioimalla tiloja ja tavaroita LED Futuren desinfiointilaitteilla. Desinfiointi perustuu UVC-valoon, joka tuhoaa mikrobit tehokkaasti pinnoilta ja samalla myös huoneilmasta. Käsittely tapahtuu turvallisesti ja nopeasti ilman kemikaaleja, kertoo LED Futuren toimitusjohtaja Sami Norppa.

- Kun kolhuja kuitenkin sattuu, on hyvä, että WCD-laite on välittömästi ratsastajien käytettävissä. Pienten haavojen ja ihovaurioiden UVC-ensihoidolla vältytään tulehduksilta ja näin nopeutetaan vammojen paranemista oleellisesti. Laite on jo Karjalaisen Katjalla mukana treeneissä ja kisamatkoilla ja näin koko joukkueen ja myös kilpakumppaneiden käytettävissä tarvittaessa, Norppa jatkaa.

Paralympiakomitean kumppanuuspäällikkö Timo Mäkynen on iloinen yhteistyön syventymisestä.

- Ennen Tokion paralympialaisia aloitetun yhteistyön tarkoituksena on ollut tuoda esille suomalaista osaamista. Todella hienoa, että kumppanimme tuotekehityksen myötä yhteistyö on edennyt desinfiointilaitteista auttamaan suomalaisia urheilijoita näinkin konkreettisesti omassa lajissa ja arjessa, Mäkynen riemuitsee.