Ratsastajainliiton hallituksen 8.2. kokouksen päätöksiä

10.2.2024

SRL:n hallitus kokoontui 8.2. hybridikokoukseen, jonka asialistalla oli monipuolisesti aiheita liittyen talli-, seura- ja harrastustoimintaa sekä ratsastusurheiluun.

Puheenjohtaja Marjukka Manninen avasi kokouksen ja toivotti jäsenet tervetulleeksi hallituksen hybridikokoukseen. Liiton ajankohtaisissa asioissa todettiin 31.1. Olympiakomitean suuren ansiomerkin luovutuksen Kyra Kyrklundille olleen onnistunut tilaisuus, joka toimi myös juhlavana olympiavuoden avauksena. Mukana tilaisuudessa olivat Kyrklundin lisäksi Pariisiin maapaikan saaneet ratsastajat Emma Kanerva, Sanna Siltakorpi ja Veera Manninen sekä vielä maapaikkoja jännittävät pararatsastajat Jonna Aaltonen ja Laura Kangasniemi. Ratsastusurheilun sosiaalista lisenssiä on myös haastettu. Tanskalaisen hevosten myynti- ja valmennustallin toiminnasta tehty dokumentti toi esiin sen, että keskustelu ja monipuoliset toimintatavat hevosten hyvinvoinnin varmistamiseksi ovat erittäin tärkeitä. Suomen Ratsastajainliitto tuomitsee dokumentissa nähtävän väkivaltaisen toiminnan ja arvostuksen puutteen hevosia kohtaan. Koko hevosalan on oltava valmis käymään keskustelua hevosen hyvinvoinnista alan sisäisten ja ulkopuolisten toimijaryhmien kanssa.

Hallitukselle kerrottiin alkaneen vuoden edunvalvonnallisista vaikuttajatapaamisista, joista yksi järjestetään valtakunnallisissa ratsastuskouluoppilaiden mestaruuskilpailuissa Ypäjällä lauantaina 29.6.2024. Tapahtuma on yksi merkittävimmistä ratsastuksen ulkokauden tapahtumista Suomessa ja se kerää vuosittain eri ratsastuksen lajeihin yli 600 osanottajaa, n. 450 ratsuhevosta ja yli 1 000 kilpailusuoritusta. Vaikuttajatapaamisen tavoitteena on positiivisen lajikuvan vahvistamien sekä päättäjätietoisuuden lisääminen. Muut merkittävät tapahtumat alan edunvalvonnan kannalta ovat Kuninkuusravit heinäkuussa, mahdollisesti järjestettävät Hevosvaltiopäivät syksyllä ja Helsinki Horse Show lokakuussa.

Tallitoiminnan kehittäjä Minna Peltonen antoi katsauksen SRL:n tallijärjestelmään, jossa tällä hetkellä on 309 jäsentallia. Peltonen kertoi, että avoin vuorovaikutus jäsentalliyrittäjien kanssa antaa ajantasaisen kuvan yritysten toiminnasta ja niiden toimintaedellytyksistä. Jäsentalliyrittäjät pitävät hyvänä asiana, että keskustelu hevosten hyvinvoinnista on nostettu laaja-alaisesti esille. Se haastaa kaikki alalla toimivat tarkastelemaan kriittisesti omaa toimintaa ja ymmärtämään millaisena hevos- ja ratsastusharrastus näyttäytyy. Yrittäjät ovat todenneet, että myös toiminnan riskit ovat kasvaneet yleisen kustannustason nousun vuoksi ja opetushevosten hinnoissa tapahtuneen kaksinkertaistumisen vuoksi. Tulevaisuuden kannalta on tärkeään pitää huolta alan vetovoimaisuudesta, jotta ammattilaiset haluavat pysyä alalla sen muuttuessa. Talliyrittäjiltä ja muilla hevosalan ammattilaisilta vaaditaan nyt ja tulevaisuudessa resilienssiä ja liiketoimintaosaamista. Hallitukselle annettuun esitykseen pääset tutustumaan tästä linkistä.

Vapaaehtoistoiminnan kehittäjä Emmi Korpiola esitteli hallitukselle SRL:n seuratoimintaa ja -palveluja. Ratsastajainliittoon kuuluu n. 470 jäsenseuraa, joissa on noin 38 000 henkilöjäsentä. Liiton jäsen- ja seurapalvelujen tavoitteena on saada mahdollisimman moni ratsastuksen harrastaja liittymään ratsastusseuran kautta liiton jäseneksi osaksi laadukasta sekä kestävää seuratoimintaa, tukea ratsastusseurojen toimintaa ja luoda mahdollisuuksia sen kehittymiselle. Korpiolan katsauksessa esiteltiin mm. seuratoiminnan työryhmätoimintaa, liiton ”Jokainen on tärkeä” -pääteeman alle suunniteltua toimintaa sekä seuroille suunnattua viestintää. Näiden teemojen lisäksi hallitukselle annettuun esitykseen pääset tutustumaan tästä linkistä. Lisäksi toiminnanjohtaja Koivisto esitteli hallitukselle uuden jäseneksi liittymislomakkeen, joka helpottaa sopivan seuran löytämistä ja tekee jäseneksi liittymisestä sujuvaa.

Toiminnanjohtaja Koivisto antoi katsauksen vuoden 2023 tilinpäätökseen, joka vahvistuu helmikuun aikana. Tulosta heikentää muun muassa yleisen kustannustason nousun lisäksi vaadittu alv-rekisteröityminen EU-palveluostoista ja sen myötä suoritettu arvonlisävero. OKM:n päätöksen mukaan vuoden 2024 yleisavustus on 725 799€, joka on hieman matalampi kuin talousarvion ennuste. Yhteistyökumppanimyynti on kuitenkin piristynyt ja siellä on havaittavissa kasvua.

Hallitus hyväksyi koulutusvaliokunnan esittämät päivitykset SRL:n toimihenkilöiden koulutusjärjestelmään. Päivityksiä tehtiin mm. ei-olympialajien lajistewardien harjoitteluun.

Sääntövaliokunta 2024
Sääntövaliokunta vastaa sääntöjen harmonisoinnista ja kirjoittamisesta viralliseen sääntömuotoon. Hallitus nimittää sääntövaliokuntaan puheenjohtajan ja kullekin lajille sääntövastaavan lajikomiteoiden ehdotuksesta kalenterivuodeksi. Vuonna 2024 hallituksen nimittämään sääntövaliokuntaan kuuluvat:
Henrik Arle, puheenjohtaja
Hillevi Huttunen, kenttäratsastus
Paula Nysten, kouluratsastus
Tuire Suvanto, valjakkoajo
Jessica Tammisto, vikellys
Anu Tuomi, esteratsastus
Eeva Kaartinen, pararatsastus
Maarit Linnekoski, lännenratsastus (all round)
Heidi Laurinen-Nokua, matkaratsastus
Valtteri Gundersby, SRL hallitus

Urheiluasiat

Hallitukselle annettiin tilannekuva urheilijoiden valmistautumisesta Pariisin olympialaisiin. Kenttäratsastuksessa lopulliset urheilijavalinnat tehdään toukokuussa sekä kouluratsastuksessa kesä-heinäkuun vaihteessa. Tällä hetkellä Katja Karjalaisella on pararatsastuksen paralympiarankingin kautta saatu varma paikka. Muiden urheilijoiden mukaan pääseminen luovutuspaikoille tai ns. villillä kortilla selviää kevään aikana. Kevään ja kesän aikana pidetään tiivistä yhteyttä Olympiakomiteaan sekä tuetaan ratsastajien valmistautumista olympialaisiin. Yhteinen viimeistelyleiri on suunniteltu pidettäväksi juuri ennen olympialaisten kilpailupaikalle Versailles’n siirtymistä.

Hallitus kävi keskustelun viime aikana puhuttaneesta esteratsastuksen kilpailukalenterista. Keskustelussa todettiin, että tulevaisuuden toiveena on kilpailukalenterien valmistuminen hyvissä ajoin. Samalla muistutetaan, että kilpailukalenterin valmistelu ja suunnittelu on yksi esteratsastuksen lajikomitean tehtävistä. Kilpailukalenteria laatiessa lajikomitea pyrkii parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, joka palvelee hevosten hyvinvointia huomioimalla kilpailuiden järjestäjät, tarjolla olevat kilpailuolosuhteet sekä eritasoisten urheilijoiden tarpeet. Urheilussa ollaan usein mukana suurella sydämellä, intohimolla ja tunteella. Siitä huolimatta on rakentavinta, jos vuoropuhelu on toisia ihmisiä ja heidän tekemään työtä kunnioittavaa ja arvostavaa.

Hallitus vahvisti valjakkoajon ja kenttäratsastuksen lajisääntöjen lisäksi koulu- ja esteratsastuksen sekä valjakkoajon sarjakilpailusäännöt. Lisäksi hallitus vahvisti kenttäratsastuksen ja vikellyksen SM-kilpailut ja kategoriat sekä pararatsastuksen SM-kategoriat. Hallitus merkitsi tiedoksi SRL:n kurinpitolautakunnan puheenjohtaja Tarja Wistin toimittaman rapotin kurinpitolautakunnan toiminnasta vuonna 2023.

Toimihenkilöoikeudet
Kokko Päivi, EQ, koulutuomari, taso II
Bordi Jonna, SuoVaRi, koulutuomari, taso IIIK
Honkanen Heidi, OR, koulutuomari, taso IIIK
Hiltunen Katri, SiRa, koulutuomari, taso IV
Juurikka Maria, OR, koulutuomari, taso IVK
Piippo Jenna, POR, valmentaja, taso I
Ängeslevä Katja, RT, valmentaja, taso I
Pokkinen Sini, LoimURa, valmentaja, taso II (este, koulu)
Aatsalo Tiina, ÄseRa, valmentaja, taso II (koulu)
Laakso Melina, KUR, valmentaja, taso II (koulu)
Wikner Anna-Maria, KyIF, valmentaja, taso II (koulu)

Muutokset seura-, talli- ja yhteisöjäsenissä
Eroavat jäsentallit ja ratsastuskoulut:
Kuuselan Ratsutalli
Tahkon Maneesi Oy

Uudet jäsenseurat:
Farnia Vaulting ry, FV, Keski-Suomi
NVL Riders ry, NVL, ESRA
Sun Riders ry, SunR, Lounais-Suomi

Paikalla kokouksessa olivat:
Marjukka Manninen, puheenjohtaja
Dan Björklöf
Valtteri Gundersby
Aki Karhapää
Osmo Metsälä
Carina Nyholm
Salla Varenti
Toimisto:
Jukka Koivisto
Jutta Koivula, urheiluasiat
Kaisa Kähö, kokouksen sihteeri

Seuraavat hallituksen kokouspäivät ovat 29.2., 21.3., 13.4., 16.5. ja 6.6.