Syyskuun Kuukauden vapaaehtoinen sponsored by Back on Track: Leena Palojärvi, Salon Ratsastusseura ry

29.9.2022

Ratsastajainliitto palkitsee syksyllä 2022 kerran kuukaudessa yhden monista ratsastusyhteisössä ansioituneista vapaaehtoisista luottamus- ja/tai toimihenkilöistä Kuukauden vapaaehtoinen sponsored by Back on Track -palkinnolla. Vapaaehtoiset ovat lajimme suola ja elinehto, jota ilman ratsastus ei olisi samanlaisena olemassa. Syyskuun kuukauden vapaaehtoinen on Leena Palojärvi Salon Ratsastusseurasta.

Kuvassa Leena Salojärvi tyttärensä kuvaamana syyskuussa 2022. Kuva: Johanna Kaibel

”Jouduin, tai pääsin, mukaan tähän ratsastusharrastukseen tyttäreni myötä. Sitä ennen en oikeastaan tietänyt hevosista muuta kuin, että niillä on neljä jalkaa ja häntä. Vajosin kuitenkin niin syvälle sekä ratsastuksen että seuratoiminnan syövereihin, että en malttanut lopettaa, vaikka varsinainen syy muutti Suomesta Saksaan vuonna 2011. Minä olen kuitenkin pysynyt mukana tähän asti”, aloittaa Leena Palojärvi kertomuksensa omasta vapaaehtoispolustaan.

Sittemmin Palojärvi on toiminut muun muassa seuransa, Salon Ratsastusseuran, jäsensihteerinä viitisentoista vuotta saatuaan edellisestä jäsensihteeriltä tuen ja perehdytyksen pestiin.

”Olen siviiliammatiltani opettaja, niin olen ollut kuin opettajana myös jäsensihteerin hommassa. Nykyisin kontakti on sähköpostin kautta, mutta ei se mitään, sähköposteissa voi sanoa kaikkea hauskaa”, Palojärvi kertoo.

Palojärvi on päättänyt päättää mittavan vapaaehtoistoimijan uransa tähän vuoteen. Kaikkea ei kumminkaan tarvitse jättää taakse, ja tarvittaessa hän on kumminkin valmis auttamaan, eikä katoa kokonaan ”hevosympyröistä”.

Rakkaus yhteisöön on pitänyt mukana

Ratsastusyhteisö on Leenalle tärkeä, vaikka hevosen selässä vietetty aika ei olekaan ollut se pääasia.

”Hevosista ja ratsastuksesta en tiedä kovinkaan paljon, vaan enemmän tästä byrokratiasta. Yhdellä tallillta oli sellainen ratsastavien tytärten äitien alkeiskurssi, ja sille osallistuin. Mukavaahan se oli. Minun kohokohtani hevosen selässä on ollut, kun matkaillessa Unkarin pustalla sain kiltin hevosen, ja siellä laukkailtiin. Ei niin kovin hurjasti kumminkaan”, Palojärvi päättää.

Leena Palojärven vapaaehtoistoiminnan ura ratsastuksessa

• Salon Ratsastusseura on aina ollut seurana
  • Seuran jäsensihteeri viitisentoista vuotta
  • Estetuomari kymmenkunta vuotta. Ura loppui vuonna 2016, kun täytti 70 vuotta.
  • Noin vuodesta 2000 jäsenseuran johtokunnan jäsen
  • Kilpailujen järjestämisessä mukana siitä lähtien, kun seuran johtokunnassa. Vuonna 2003 tai 2004 ensimmäiset itseorganisoimat kilpailut.
  • Kymmenkunta vuotta Lounais-Suomen aluejaoston jäsen

Kuukauden vapaaehtoinen sponsored by Back on Track -palkinto on Suomen Ratsastajainliiton valitseman vapaaehtoisen toimijan palkitseminen. Palkinto annetaan yhteistyössä Ratsastajainliiton yhteistyökumppani Back on Trackin kanssa. Ratsastajainliitto ja Back on Track jakavat toimintansa arvoissa vapaaehtoistoiminnan arvostamisen ja ratsastusyhteisön yhteisöllisyyden tukemisen. Palkittu vapaaehtoinen palkitaan Back on Track -lahjakortilla ja hän saa Ratsastajainliiton Kuukauden vapaaehtoinen sponsored Back on Track -diplomin. Back on Track'n -25 % alennuskoodi Ratsastajainliiton vapaaehtoisille luottamus- ja toimihenkilöille löytyy Jäsenhuoneelta.