Tietoa ja suosituksia ratsastukseen ja koronavirustilanteeseen liittyen

13.3.2020

Suomen Ratsastajainliitolle on ensisijaisen tärkeää turvata ihmisten terveys ja hyvinvointi kaikessa ratsastus- ja hevostoiminnassa. Myös hevosten hyvinvoinnin eteen on tehtävä kaikki voitava.

Suomen hallitus päätti suosituksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi. Suomen Ratsastajainliitto noudattaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, sosiaali- ja terveysministeriön, ulkoministeriön ja muiden viranomaisten linjauksia ohjeistaessaan koronavirustilanteessa. Ratsastajainliitto seuraa tilannetta, ja tietoa ja suosituksia ratsastukseen ja koronavirustilanteeseen liittyen muokataan tarvittaessa.

Koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisara- ja kosketustartuntana, kun henkilö yskii tai aivastaa. Virus voi tarttua myös tahrautuneiden käsien tai pintojen kautta. Arkielämässä virus ei todennäköisesti säily pinnoilla pitkään elävänä. Kiinnitä erityistä huomiota ennaltaehkäiseviin toimiin.

Suosittelemme välttämään suuria väkijoukkoja ja läheistä kosketusta henkilöön, jolla on hengitystieinfektio. Julkisilla paikoilla ja väkijoukoissa pidä vähintään metrin etäisyys muihin erityisesti, jos joku yskii tai aivastaa.

Yleiset tilaisuudet, kuten koulutukset

Aluehallintovirasto on kieltänyt perjantaina 13.3.2020 kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet Manner-Suomessa sekä sisä- että ulkotiloissa koronaviruksen aiheuttaman infektion leviämisen ehkäisemiseksi. Määräykset koskevat kaikkia Manner-Suomen kuntia ja ovat voimassa tartuntatautilain mukaisesti yhden kuukauden eli 12.4.2020 klo 24 asti.

Suomen hallituksen suositus on, että kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan toukokuun loppuun saakka tai siirretään myöhempään ajankohtaan.

• Suomen Ratsastajainliitto kehottaa ratsastusyhteisöä seuraamaan viranomaisten suosituksia ja ohjeita.
  • Ratsastajainliitto suosittaa järjestämään kaikki liiton ja alueiden tapaamiset, koulutukset ja kokoukset etätapahtumina tai perumaan ne viranomaisten suositusten mukaisesti.
  • Kehotamme hevosalan toimijoita ylipäänsä järjestämään vain täysin välttämättömät, perustellut tapaamiset, koulutukset ja kokoontumiset ja perumaan tai siirtämään muut.

Kilpailu- ja valmennustoiminta

• Ratsastajainliitto suosittaa, että ratsastuksessa ei toistaiseksi järjestetä kilpailutapahtumia tai muita yleisötapahtumia. Suositusta tarkennetaan tilanteen kehittymisen mukaan.
  • Ratsastajainliiton omat maajoukkue- ja aluevalmennukset perutaan toistaiseksi.
  • Tänä vuonna umpeutuvien toimihenkilöoikeuksien osalta annetaan jatkoaika ainakin 31.5. asti. Tilannetta koulutusten järjestämisestä seurataan ja päätös mahdollisesta lisäjatkoajasta tiedotetaan myöhemmin.
  • Peruttujen kilpailujen osalta palautetaan Kipan 3 euron starttikohtaiset toimitusmaksut.
  • Tilannetta pyritään tulkitsemaan lajin, kilpailijoiden ja muiden toimijoiden eduksi. Esimerkiksi harkintaan tulee tarvittaessa se, voidaanko ns. pienemmissä lajeissa järjestää SM-kilpailut ilman, että vaatimus kolmesta edeltävästä kansallisesta kilpailusta täyttyy, mikäli kilpailuja ei voida järjestää koronavirustilanteesta johtuen.

Ratsastuskoulut

• Ratsastus ei ole lähikontaktilaji, mutta lähikontaktit ovat mahdollisia mm. tallitiloissa.
  • Suosittelemme tämänhetkisten suositusten perusteella harkintaan ja varovaisuuteen harrastustoiminnassa, kuten huolelliseen käsien pesuun ja lähikontaktien välttämiseen.
  • Tallille tai ratsastamaan ei pidä lähteä lainkaan, jos on flunssan oireita.
  • Lähikontaktien välttäminen tulisi ottaa huomioon sekä tallin sisätiloissa että opetustoiminnan järjestämisessä.
  • Tallien tulisi järjestää mahdollisuudet käsihygienian ylläpitoon käsidesin saatavuudella ja / tai käsienpesumahdollisuudella.

Hevosten hyvinvoinnin varmistaminen

• Hevoset tarvitsevat jatkuvaa ja säännöllistä ruokintaa, hoitoa ja ulkoilua. Koronavirustilanne voi vaarantaa hevosten hyvinvoinnista huolehtimisen esimerkiksi yrittäjän tai henkilökunnan sairastumisen tai karanteenin vuoksi.
  • Ratsastajainliiton vastuutyöryhmä työskentelee parhaillaan alueellisten vapaaehtoisten verkoston luomiseksi, niin että tarvittaessa olisi mahdollista pyytää ja saada apua nopeastikin. Tiedotamme asiasta lisää erikseen.

Yleisohje ja toimintaohjeet paikallisesti

Ohjeita työpaikoille