Ura-säätiön opiskeluapuraha Nora Svenskille

15.12.2022

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö (URA) on jakanut opiskeluapurahan 210 urheilijalle lukuvuodelle 2022-2023.  Apurahan saajien joukossa on maailmanmestareita ja olympiaurheilijoita, nykyisiä ja jo uransa lopettaneita huippu-urheilijoita yhteensä 53 eri lajista ja 16 urheiluakatemiasta.

Tiedote Suomen olympiakomitea

Ratsastuksessa apuraha myönnettiin kouluratsastaja Nora Svenskille. Hän opiskelee Turun yliopistossa ja edustaa Pk-seudun urheiluakatemia Urheaa. Svenskin ratsastusseura on Helsingin Ratsastajat. Apurahan suuruus on 1500 euroa koko lukuvuodelle. Apurahaa haki tänä vuonna ennätykselliset 572 urheilijaa.

Urheilijoiden Ammattienedistämissäätiö perustettiin vuonna 1972 silloisen tasavallan presidentin Urho Kekkosen toimesta. Säätiön tarkoituksena on tukea huippu-urheilijoiden kaksoisuraa ja edistää heidän kouluttautumistaan ja urheilu-uran jälkeisen ammatin hankkimista. Perustamisestaan lähtien URA-säätiö on jakanut vuosittain opiskeluapurahoja aktiiviurheilijoille ja jo uransa päättäneille urheilijoille.

URA-apurahojen jakotilaisuudessa kuultiin Harri Heliövaaran ja Erik Piispan ajatuksia omasta kaksoisurastaan. Molemmat ovat aikanaan saaneet URA-säätiön opiskeluapurahan. URA-säätiön opiskeluapurahoja oli jakamassa säätiön perustajajäsen, olympiakultamitalisti Lasse Virén.

Katso URA-apurahan saaneiden lista kokonaisuudessaan.

Vuoden URAteko-kunniamaininta meni Tuomas Rajalle ja URAteko -tunnustuspalkinto kaksosisuratutkijakolmikolle Joni Kuokkaselle, Aku Nikanderille ja Milla Saariselle.