Vapaaehtoiset ratsastusyhteisössä: Seurakehittämisen parivaljakko

6.10.2022

Ratsastajainliiton toiminta pohjautuu lujaan yhteisöön ja se rakennetaan yhdessä niin toimiston vapaaehtoistoimijoiden kuin henkilökunnan voimin. Vapaaehtoistoimijat ovat lajin sydämessä ja sen elinehto. Tänä syksynä SRL nostaa esiin vapaaehtoisten tarinoita ratsastusyhteisössä. Seurakehittäjäparivaljakko Tapani Riddarström ja Mila Munsterhjelm ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään. Lue alta, mitä mieltä pitkän linjan ratsastuksen vapaaehtoiset ovat toisistaan.

Mila Munsterhjelm ja Tapani Riddarström ovat jo pitkään toimineet vapaaehtoisina ratsastuksen seurakehittäjinä. Kuva Emmi Korpiola

Mila Munsterhjelm:

”Alun perin olemme Tapanin, tutuille ihan Tapsa vain, kanssa tutustuneet aluetoiminnan myötä. Tapsa oli tuolloin ESRA:n hallituksessa ja minä vastaavasti Hämeen. Vuodet vierivät ja kuinka ollakaan, löysimme itsemme samasta tilaisuudesta, jossa seurakehittämistä suunniteltiin noin kymmenen vuotta sitten. Tilaisuuden seurauksena sitten meidät molemmat valittiin osaksi joukkoa vapaaehtoisia ratsastuksen seurakehittäjiä. Mukavaa, vaikka välillä itsensä haastamistakin, on seurakehittäjänä kyllä ollut.

Monen monituista kilometriä ollaan Tapsan kanssa ympäri maata ajettu seurakehittäjien roolissa tukemassa sekä myös auditoimassa ratsastuksen seuroja. Siinä samalla on tutustuttu paremmin, ja nykyisin soitellaan muutoinkin kuin vain seurakäyntien puitteissa. Kyllä minä Tapsaa ihan ystäväkseni sanoisin. Hieno työpari.

”Seurakehittäjänä parasta on vaihtelevuus ja ihmiset. Seurakäynnit ovat aina yhtä erilaisia kuin seuratkin, ja väillä on vähän jännittävääkin, jos ei tiedä etukäteen millaiseen seuraan on menossa.”

Seurakehittäjänä parasta on vaihtelevuus ja ihmiset. Seurakäynnit ovat aina yhtä erilaisia kuin seuratkin, ja välillä on vähän jännittävääkin, jos ei tiedä etukäteen millaiseen seuraan on menossa. Mutta hienoja seuroja meiltä ratsastuksesta löytyy, sen minun pitää sanoa.

Tapsan kanssa asiat hoituvat sutjakkaasti, molemmat tutustuvat ensin seuroihin ja tekevät omat juttunsa. Seurakäynnin jälkeen teemme esim. auditointilomakkeeseen korjauksemme ja toinen lähettää sen eteenpäin. Tapsan kanssa on helppo käydä seurakäynneillä, koska meille on muodostunut oma ”työnjako”; Tapsa haastattelee enimmäkseen, ja minä kirjaan ja kommentoin. Molemmat olemme pitkän linjan toimijoita, joten on usein helppo vastailla seurojen kysymyksiin. Toinen jatkaa siitä, mihin toinen jää.

Mila Munsterhjelm ratsastuksen vapaaehtoisena toimijana:

Hämeenkosken ratsastajat ry puheenjohtaja 1995-2015 ja sihteeri 2016 -

Estetuomari 1996 -

C-puheenjohtajatuomari sekä koulu- ja esteratsastuksen stewardi 2006 -

Hämeen alueen hallituksessa 1992 - 2012 ja rahastonhoitaja 2011 -

SRL seurakehittäjä 2014 -

Ratsastajainliiton seuratoiminnan ohjausryhmä 2021 -

Tapani Riddarström:

”Siitä on yli kymmenen vuotta, kun tapasin tulevia ratsastuksen muita seurakehittäjiä ollessani Etelä-Suomen aluejaoston hallituksessa (ESRA) seura- ja harrastetoiminnan vastaavana.

Ilmoittauduin halukkaaksi mukaan seurakehittäjien koulutuksiin, enkä voinut silloin kuvitellakaan, mitä kaikkea se tulisi pitämään sisällään. Silloin meillä oli vielä Sinettiseuroja (nyk. Tähtiseuroja), joiden auditointeja (toim. huom. tarkistetaan, ovatko Olympiakomitean järjestelmän laatustandardien mukaisia) oli jo tuolloin tehty jo joitakin vuosia. Me uudet seurakehittäjät pääsimme käynneille mukaan kokeneen auditoijan parina. Seurakehittämisvalmennuksia on nyt ollut jo kymmenen vuotta, mutta silloin se oli sen sijaan uutta, ja haimmekin yhdessä sopivaa toimintamallia ratsastuksen seurakehittämiseen.

Milan kanssa oltiin jo aikoinaan oltu tuomaroimassa estekisoissa, ja silloin huomasin, että yhteistyö sujuu erinomaisesti, ja että häneen voi luottaa tiukoissakin paikoissa. Olen Milan kanssa ajellut ympäri Suomea Tähtiseurojen auditointimatkoilla ja todennut, että hän on erinomaista matkaseuraa. Pitkätkin matkat sujuvat rattoisasti. Ollaan juotu kahvia yömyöhään illalla ja kirjoiteltu vielä raporttia käynnistä, paljon töitä on tehty erilaisissa seuroissa kymmenen vuoden aikana, mutta hyvässä seurassa on mukava tehdä.

”Yhdessä tätä tehdään.”

Itse kun vähän tuppaa unohtamaan noita hoidettavia asioita välillä, niin Mila ystävällisesti tuuppii, kun tarvittava ajankohta lähenee. Siitä olen hänelle tosi kiitollinen, kuten niistä lukuisista paperitöistä, joissa hän on hyvin taitava. Nykyään seuratoiminnan ohjausryhmässä Mila hoitaa esimerkiksi pöytäkirjat viimeisen päälle hyvin ajallaan.

Kaikkein mukavinta seurakehittämisessä on, kun me seurakehittäjät olemme saaneet palautetta seuroilta, että olemme pystyneet heidän toimintaansa tukemaan oikeaan suuntaan. Yhdessä seurojen kanssa tätä tehdään. Tässä olen saanut olla mukana Milan ja muiden mukavien seurakehittäjien kanssa. Sanoisinpa, että yksin tätä ei olisi mukava tehdä. Juuri niin kuin seuratoiminnassa – yhdessä tekeminen on se juju.”

Tapani Riddarström ratsastuksen vapaaehtoisena toimijana:

Järvenpään Ratsastusseuran jäsen yli 30 vuotta ja edelleen tuntiratsastajana

Järvenpään Ratsastusseuran hallituksen jäsen kymmenen vuotta ja puheenjohtajana pari vuotta, nykyään toiminnantarkastaja

SRL B-TPJ estetuomari, stewardi yli 20 vuotta

ESRA:n hallituksessa 10 vuotta

Ratsastajainliiton seurakehittäjä 10 vuotta

Hevoset Stadikalla -, Hevoset Kaivopuistossa -, Lumiravit - ja Hevoset Bastionissa -toiminut SRL:n kouluttama järjestyksenvalvoja

Ratsastuksen seurakehittäjänä kymmenen vuotta

Ratsastuksen seuratoiminnan ohjausryhmä kaksi vuotta

Kouluttanut ajanottolaitekäyttöä

Merenkävijät ry (100v) jäsen yli 30 vuotta ja sen hallituksessa kohta 10 vuotta

Seuratoiminnan toteuttaminen vaatii nykypäivänä paljon tietoja ja taitoja. Toimintaa tulee myös koko ajan kehittää ajan vaatimusten mukaisesti. Seuroilla on erilaisia tarpeita ja tavoitteita sekä erilaista, valmista osaamista seuran sisällä. Seurakehittämisen tavoitteena on seuratoiminnan elinvoimaisuuden säilyminen ja seurojen oman toiminnan kehittäminen ja tukeminen.

Ratsastajainliitolla on valtakunnallisesti toimivia vapaaehtoisia seurakehittäjiä, joita ratsastusseurat voivat tilata vierailemaan omassa seurassaan, täysin veloituksetta. Seurakehittäjät auttavat seurakäynneillään laatimaan seuralle esimerkiksi oman kehityssuunnitelman ja/tai strategian. Seurakehittäjän vierailujen sisällöt liittyvät kehitystavoitteiden eteenpäin viemiseen ja niiden seuraamiseen. Seurakehittäjät toteuttavat myös Tähtiseurojen auditoinnit kolmen vuoden välein.

Lue lisää täältä. https://www.ratsastus.fi/seuratoimijalle/seurakehittaja-vierailulle-seuraanne/

Lisätietoja Ratsastajainliiton vapaaehtoistoiminnasta: Emmi Korpiola, vapaaehtoistoiminnan kehittäjä,

emmi.korpiola@ratsastus.fi