OperaGames-esteratsastuskilpailut kilpaillaan jo 30. kerran Vuohimäessä 8.-10.7.

1.7.2022

2021 Operagames voittaja Petra Heikkinen ja Q And Q DK Z. Kuva Oona Pitkonen

Reilun viikon päästä 8.-10.7. Vuohimäen Ratsastuskeskus täytyy jälleen hevosista, ratsastajista ja hevosurheilun ystävistä kun Savonlinna Operagames -esteratsastuskilpailut ratsastetaan. Niin kuin jo 30. vuoden ajan joka heinäkuu on ratsastettu. Operagamesit hakevat Suomen esteratsastuskesässä vertaistaan.

Vuosien saatossa kilpailuista on tullut perinteikäs osa Suomen kansallista esteratsastuskesää jos myöskin oopperakaupunki Savonlinnan tapahtumakattausta. Tänä vuonna kisaviikonlopun aikana ratsastetaan yhteensä 18 luokkaa estekorkeuksilla 85 - 145 cm. Lähtöjä Vuohimäen Ratsastuskeskuksen kisa-areenalla tullaan näkemään viikonlopun aikana noin 450. Ratsukoita kilpailuun saapuu ympäri Suomen sekä Virosta. Heidän joukossaan mm. moninkertaiset Operagames-voittajat Sanna Backlund ja Susanna Granroth, viime vuoden Operagames-voittaja Petra Heikkinen ja autokilpailun ykkönen Kullo Kender, tuore junioreiden PM-kultamitalisti Jone Illi sekä paljon muita.

Kilpailujen nimikko- ja pääluokkana nähdään XXX Operagames presented by RTV, joka ratsastetaan lauantaina 9.7. 140 cm tasolla. Luokan voittajalle on luvassa muhkea 3000 euron rahapalkinto. Sunnuntain pääluokan Heikkinen Grand Prix:n 145 cm ykkönen taas nettoaa itselleen 1500 euron rahapalkinnon.

Tänäkin vuonna lisämausteen kilpailuun tuo kisojen yhteydessä ratsastettava Savonlinna Special presented by Rinta-Jouppi.com-kilpailusarja, jossa pääpalkintona on tuliterä KIA Rio -henkilöauto. Kilpailusarja on Suomen mittapuulla harvinainen, sillä kilpailu käydään 110 cm tasosta 140 cm tasoon. Autokilpailu on avoin kaikille ja siihen voi osallistua jokaisena kolmesta kilpailupäivästä. Sarjan warm up -luokat kilpailtiin Vuohimäessa jo toukokuussa ja nyt Operagameseissa sarjan voittaja ratkeaa - ja yksi ratsastajista kurvaa kotimatkalle upouudella henkilöautolla.

2021 autokilpailun voittaja Kullo Kender ja LRK Striga. Kuva Oona Pitkonen

Operagamesit ovat vuosien saatossa kehittyneet siinä missä ratsastajien vaatimuksetkin. Vuohimäessä on panostettu kilpailualueeseen sekä kilpailijoiden, katsojien ja muiden kisavieraiden viihtymiseen. Lähivuosina kilpailuareenaa on mm. laajennettu ja siirrytty pohjamateriaalissa kuituun. Ydintavoite tarjota huipputason kilparatsastusta niin lajia tuntemattomille kuin sen harrastajillekin myös itäisessä Suomessa elää yhä.

Kilpailut viedään vuosittain läpi talkoovoimin ja ne ovat pienen seuran suuri voimanponnistus. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Savonlinnan Ratsastajat ry ja Vuohimäen Ratsastuskoulu Oy. Kilpailujen ratamestarina toimii Aki Ylänne, kilpailunjohtajana Tiina Lehmusoksa ja puheenjohtajatuomarina Soile Kosonen.

Kilpailut alkavat joka päivä klo 9. Aikataulu tarkentuu lähempänä.

Tiedote: Katri Tiainen

Kilpailun pääsihteeri