Sääntömuutoksia 14.2.2023

15.2.2023

Ratsastajainliiton hallitus piti kokouksen 14.2.2023. Kokouksessa vahvistettiin KS I:n liitteet ja muutokset estesääntöihin.

Yleisten kilpailusääntöjen (KS I) liitteiden vahvistaminen

Hallitus vahvisti yleisten kilpailusääntöjen liitteet. Liitteessä 2 muutoksia para- ja matkaratsastuksen sekä vikellyksen ranking-pisteisiin. Lisäksi muutos liitteessä 1 mahdollistaa ponien kansallisiin kilpailuihin oikeuttavan tarkistusmittauksen FEI:n mittaustilaisuuden jälkeen.

KS III, Estesäännöt

Hallitus hyväksyi estekomitean esittämän muutoksen KS III:n pykäliin 342.5 ja 312. Pykälästä 342.5 (Ihanneaika-arvostelu) poistettiin aikavirheet. Tulospalveluohjelma Equipe ei tue ihanneajan aikavirheitä ja käsin laskeminen kasvattaa virheen mahdollisuutta. Lisäksi arvostelu ei ole kerryttänyt ratsastajan osallistumisoikeuden antavia tuloksia aikavirheiden takia. Sääntömuutoksen jälkeen arvostelu on yhtenevä Ruotsissa ja Virossa käytössä olevien kanssa.

Pykälää 312. (Luokat) tehtiin lisäys: ”Nuorten hevosten, junioreiden ja poniratsastajien sarjakilpailujen osakilpailujen pisteistä ja finaaliin oikeuttavista tuloksista voidaan kilpailla, vaikka luokkaan osallistuisi vähemmän kuin kolme (3) kyseiseen sarjakilpailuun osallistuvaa kilpailevaa ratsukkoa. Tällöin luokassa ei kuitenkaan jaeta palkintoja eikä rankingpisteitä”.

Sääntömuutos mukailee nuorten hevosten kohdalla jo aikaisempaa käytäntöä. Junioreiden ja poniratsastajien muutos tarkoittaa, että ratsukot keräävät finaaliin oikeuttavia tuloksia kauden aikana (eli kilpailevat itse itseään vastaan). Sarjakilpailun tulos selviää finaalissa. Muutos mahdollistaa sarjakilpailut myös pohjoisemmassa Suomessa ja tarjoaa samanlaisen kilpailumahdollisuuden lapsille ympäri Suomen.