Kuluneiden sylinterikuolainten käytössä riskejä - Uudet kuolaimet todettiin testeissä kestäviksi
27.9.2023
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on saanut useita ilmoituksia käytössä rikkoutuneista hevosten sylinterikuolaimista. Kuolaimien rikkoutumisiin on liittynyt myös vakavia vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Tukes päätti testauttaa markkinoilla olevia kuolaimia ja selvittää, onko niissä turvallisuutta vaarantavia puutteita. Testien perusteella uudet kuolaimet todettiin kestäviksi. Kuolaimien kuntoa kannattaa kuitenkin seurata ja huonokuntoiset kuolaimet on syytä poistaa käytöstä.
Tiedote Tukes
Tukesille tuli ilmoituksia erityisesti sylinterikuolaimien rikkoutumisista ja kuolaimien päissä
olevien kuolainrenkaiden nivelten vaurioitumisesta. Tukes päätti vertailun vuoksi testauttaa myös
tavallisia nivelkuolaimia. Testattavana oli yhteensä 8 metallista sylinterikuolainta, yksi
nivelkuolain ja yksi kolmipalakuolain. Mukana ei ollut kumisia tai muista elastisista
materiaaleista osittain valmistettuja kuolaimia.
Kuolaimien testauksia varten rakennettiin oma laitteisto
– Kuolaimille ei ole olemassa omaa testausstandardia tai muuta vakiintunutta testaustapaa, joten
tutkimusta varten suunniteltiin testilaboratorion (Eurofins Expert Services Oy) kanssa uusi
testimenetelmä. Testauksia varten rakennettiin laitteisto, joka mukaili hevosen suuta ja leukaa,
kertoo ylitarkastaja Jere Heikkinen Tukesista.
– Tukesin teettämässä tutkimuksessa tehdyt havainnot ja sen yhteydessä kehitetty testimenetelmä
antavat aineistoa myös mahdollisen standardisointityön pohjaksi tulevaisuudessa, Heikkinen jatkaa.
Havaintoja ja johtopäätöksiä kuolaintesteistä
• Kaikki kuolaimet kestivät uutena hyvin suuria voimia.
• Tutkimuksessa kuolaimen katketessa mitatut voimat olivat niin suuria, ettei niitä tavallisessa
käytössä saada aikaan.
• Kuolain voi kuitenkin vaurioitua onnettomuus- tai muussa erityistilanteessa.
• Normaalissakin käytössä kuolaimen rakenne voi väsyä ja heikentyä. Väsymistä voi olla vaikea
havaita silmämääräisesti.
– Uuden kuolaimen katkeaminen rajummassakaan käytössä on todella epätodennäköistä, mutta
esimerkiksi putoamis-, kaatumis-, tai muussa erikoistilanteessa hevosen kanssa kuolaimeen voi
kohdistua sellainen voima, että kuolaimen rakenne voi vaurioitua, kertoo Heikkinen.
Sylinterikuolainten käyttöön liittyy riskejä
Tukes selvitti myös käytettyjen kuolaimien kulumista ja mahdollisia rikkoutumisten syitä.
Käytettyjen ja hajonneiden sylinterikuolainten tarkastelussa huomattiin, että sylinterin sisälle
pääsee kertymään sinne kuulumatonta materiaalia, esimerkiksi rehua, syljen suoloja sekä hiekkaa.
Tämä voi aiheuttaa kuolaimen hajoamisen nopeammin. Samanlaisia ongelmia ei ole esim. tavallisissa
nivelkuolaimissa.
– Sylinterikuolaimen käytössä tulisikin huolehtia tarkoin sen puhdistamisesta. Sylinterikuolaimen
ongelma on, että sylinterin sisälle ei näe hyvin ja myös sen puhdistaminen on hankalaa. Ongelmaa
voi myös ehkäistä siten, ettei anna hevosen ruokailla kuolaimet suussa, sanoo Tukesin ylitarkastaja
Kielo Kestinmäki.
– Hajonnut kuolain voi aiheuttaa vakavan vaaratilanteen, jos kuolain katkeaa esimerkiksi
kovavauhtisessa kilpailusuorituksessa, jatkaa Kestinmäki.
Havaintoja käytetyistä sylinterikuolaimista:
• Vanha ja kulunut kuolain voi olla merkittävästi heikompi kuin uusi kuolain.
• Pienikin muutos sylinterikuolaimen rakenteessa voi kertoa kuolaimen kulumisesta. Esimerkiksi nivelen kasvanut liikerata tai välys sylinterinivelen sisällä voi olla merkki kulumisesta.
• Kuolainrenkaisiin syntyvä välys voi ennakoida kuolaimen pettämistä
• Jos kuolaimen sylinterinivelessä on silminnähtäviä ruostejälkiä, on kuolaimen kuntoa syytä tarkkailla.
• Sylinterikuolaimen käytössä tulisi huolehtia tarkoin sen puhdistamisesta.
• Sylinterikuolaimen sylinterin sisälle on vaikea nähdä ja sen puhdistaminen on hankalaa. Hiovat ja korroosiota aiheuttavat epäpuhtaudet sylinterin sisällä aiheuttavat vaikeasti havaittavaa kulumista.
• Vioittunut nivel voi aiheuttaa hevoselle kipua tai vammoja.
Lisätietoa: https://tukes.fi/etusivu
Uutiset
- 9.9.2024Merita Hagrén ja Alkaline hopealle nuorten hevosten kouluratsastuksen MM-kilpailuissa Hollannissa
- 8.9.2024Suomelle kulta- ja hopeamitaleita kenttäratsastuksen Pohjoismaiden ja Baltian mestaruuksista
- 8.9.2024Esteratsastuksen sarjakilpailufinaalit ratkottiin Hyvinkäällä
- 6.9.2024Pariisin paralympialaiset - ”Ei voi enempää toivoa, kun tekee paralympialaisissa oman ennätyksensä”
- 6.9.2024Hevosjärjestöt luovuttivat Suomenhevosen tulevaisuusasiakirjan maa- ja metsätalousministeri Sari Essayahille
- 5.9.2024Kenttäratsastuksen Tallink Silja Medium Tourin ja BOWA Legal Small Tourin finaalit Suonenjoella ja Pieksämäellä
- 4.9.2024Pariisin paralympialaiset - ”Se on suurien areenoiden hevonen”
- 3.9.2024Pariisin paralympialaiset - ”Hyvä esimerkki siitä, että tässä on kaksi elävää osapuolta”
- 3.9.2024Onnistunut lännenratsastuksen kisaviikko Hälldala Ranchilla
- 1.9.2024Alina Salo ja Da Vinci ovat Pohjola Grand Prix -voittajat 2024