Millaista on hyvä opetus?

1.6.2010

Iloa ja vuorovaikutusta:
Hyvä opetushevonen antaa palautetta

Kansainvälinen ratsastuksenopettajien koulutuksen yhteistyöjärjestö International Group for Equestrian Qualifications kokoontui Ypäjällä. Vuosikokouksen ohella ohjelmassa oli pedagogiikkaa käsittelevä seminaari demonstraatioineen. Kansainväliset huippuasiantuntijat, Islay Auty Britanniasta ja Christoph Hess Saksasta kehuivat sekä näytetuntien ohjaajien vuorovaikutusta ryhmiensä kanssa, hevosten koulutustasoa että oppilaiden perustaitoja.

- Opetushevosenne olivat erinomaisen sopivia tehtäväänsä. Ratsastajien asento ja istunta kertoi hyvästä työstä. Jatkakaa samalla tiellä, niin Suomi pääsee pitkälle. Varsinkin pienten lasten tunneilla oppimisen ilo ja rentous oli selkeästi nähtävissä. Ja teillähän on jo yksi maailman parhaista opettajista, Kyra Kyrklund, summasi Christoph Hess, Saksan ratsastajainliiton koulutusvastaava.

Parempi opetus lisää hevosten hyvinvointia
- Vuosikokouksen yhteydessä tarkoituksena on tutustua ja tutustua isäntämaan opettajakoulutuksen tasoon ja tutustua järjestelmään sekä siihen mitä eri tasoilla on saavutettu. Tavoitteemme on kerätä ja jakaa tietoa. Perusajatuksemme on, että parempi opetus tuottaa parempaa ratsastusta, joka johtaa parempaan hevosen pitoon ja lopputuloksena saadaan onnellisempia hevosia. Hevosihmisten suurin haaste on kommunikaatiotaidoissa. Olemme parempia hevosten kuin ihmisten kanssa, ja opettamisessa on nimenomaan kyse kommunikaatiosta, sanoi Islay Auty Britanniasta.

Hyvä opetushevonen antaa oikeaa palautetta
- Opetushevosten ja -ponien on oltava riittävän herkkiä. Hevonen saa olla laiska, mutta se ei saa olla tunnoton. Samoin opetushevonen voi olla energinen tai kuuma, mutta se ei saa jättää reagoimatta oikein esitettyyn pyyntöön. Molempien hevostyyppien ratsastamisesta on oppilaalle hyötyä, painotti Auty. Vanha sanonta "hyvät hevoset tekevät hyviä ratsastajia" pitää edelleen paikkansa.

Hauskaa ja hyödyllistä
Islay Auty´n erikoisala on alle 25-vuotiaiden opetus. Hänen näkemyksensä mukaan pienten lasten opettamisessa ohjaajan tehtävä on yhdistää hauska tekeminen ja hyödyllisten taitojen opetus. Taitojen kartuttaminen liittyy turvallisuuteen. Lisääntyvät taidot antavat lapselle itseluottamusta ja auttavat häntä itsenäistymään yhteistyössä hevosen kanssa. Oppiminen tuottaa lapsille iloa.

- Lapset eivät yleensä pelkää asioita, joita he eivät ole kokeneet. Tärkeää on kuitenkin kertoa vasta-alkajalasten vanhemmille, että putoaminen tai esimerkiksi tallissa saadut kolhut kuuluvat väistämättä tähän lajiin. Vaaroja ei pidä liioitella, mutta niiden tiedostaminen on välttämätöntä, sanoi Auty.

Hyvä opettaja
Christoph Hessin monikymmenvuotisen kokemuksen mukaan hyvässä opettajassa yhdistyvät seuraavat ominaisuudet: sataprosenttinen kärsivällisyys on numero yksi. Lisäksi hänen on osattava rakastaa sekä hevosia että ihmisiä samalla tasolla. Hän tarvitsee hyvät kommunikaatiotaidot ja psykologista silmää, jotta hän herättää luottamusta myös vaikeina hetkinä, kun on ongelmia, tapahtuu onnettomuus tai epäonnistuminen. Hänen on oltava henkisesti tasapainoinen valmis pitkään luottamussuhteeseen oppilaansa kanssa.

Oppikaa Kyralta
- Teillähän on eräs maailman parhaista opettajista, Kyra Kyrklund. Kuunnelkaa häntä ja oppikaa häneltä. Kaikista huippu-urheilijoista ei välttämättä tule hyviä valmentajia, mutta Kyrassa yhdistyvät kaikki tärkeät ominaisuudet. Hänen tapansa kommunikoida on ainutlaatuinen, hänen hevososaamisensa on ylivertaista ja hän omistautuu tehtävälleen.

Kyra on yksi maailman parhaista sekä kilparatsastajana, opettajana että hevosten kouluttajana. Hän pystyy tuomaan parhaat puolet esiin aivan erilaisista lähtökohdista tulevista oppilaista ja heidän hevosistaan, hehkutti Christoph Hess.

Kuin uskonto
Ratsukon työskentelyssä pitää olla havaittava annos iloa. Sekä ratsastajan ja hevosen pitää voida nauttia.
-  Itse asiassa ratsastus on enemmän kuin taitoa, se on kuin uskonto, se on yhteys hevoseen. Jos todella haluaa hyväksi opettajaksi tai hyväksi ratsastajaksi täytyy elää ratsastusta 24 tuntia vuorokaudessa. Säilyttää motivaatio ja haluta aina vain paremmaksi. On hyväksyttävä se, että tie huipulle on pitkä ja vaativa.

Lisää Hippoksessa numero 8 / 2006 ja www.hevosopisto.fi
Lisätietoja järjestöstä IGEQ:n sivuilta: www.internationalequestrianqualifications.org

Etusivun kuva Jan Gyllenstén
Kuvan käsittely Marcus Westermark