Sulkutilan rajoitukset leviämis- ja kiihtymisvaiheen alueilla 8.3.

8.3.2021

Suomi siirtyi tänään kolmen viikon sulkutilaan, joka tarkoittaa kovempia koronarajoituksia leviämis- ja kiihtymisvaiheen alueilla. Sulkutila päättyy tämän hetken tietojen mukaan 28.3.

Koronaepidemian leviämisvaiheessa on yhdeksän sairaanhoitopiiriä: Helsinki ja Uusimaa, Varsinais-Suomi, Satakunta, Kanta-Häme, Etelä-Karjala, Päijät-Häme, Vaasa, Ahvenanmaa ja Lappi. Myös kiihtymisvaiheessa oleville alueille suositellaan otettavaksi käyttöön samoja toimia. Alueet ovat: Pirkanmaa, Kymenlaakso, Itä-Savo, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, ja Länsi-Pohja.

Alueita ohjeistetaan ottamaan käyttöön täysimääräisesti:
– laaja etätyö- ja kasvomaskisuositus yli 12-vuotiaille
– riskiryhmien suojaaminen
– korkeakoulujen etäopetus
– julkisten tilojen käytön rajoittaminen ja sulkeminen
– aikuisten ryhmäharrastustoiminnan keskeyttäminen
– mahdolliset henkilöliikenteen matkustajamäärien rajoitukset

Leviämisvaiheen alueilla ovat voimassa nämä lisätoimet:
– yli kuuden hengen kokoontumisrajoitus
– yli kuuden hengen yksityistilaisuuksien välttäminen
– kuntien on tehostettava karanteeni- ja eristystoimintaa

Myös yli 12-vuotiaiden lasten ja nuorten sisätiloissa tapahtuva ryhmäharrastustoiminta keskeytetään, jos siinä ei pystytä noudattamaan valtioneuvoston listaamia turvallisen harrastamisen ohjeita. Valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaan lähtökohtana kuitenkin on, että alle 12-vuotiaiden ryhmäharrastustoimintaa ei rajoitettaisi.

Aikuisten ryhmäharrastustoiminta ja siihen osallistuminen suositellaan keskeytettäväksi tilapäisesti kokonaan leviämisvaiheen alueilla.

Yksityisiä tiloja kiinni

Tartuntatautilakiin tehtyjen muutosten myötä leviämisvaiheen alueilla on suljettu jo maaliskuun alusta myös yksityisiä tiloja. Aluehallintoviraston päätös on voimassa 14. maaliskuuta asti.

Sulkeminen koskee näitä paikkoja:
– kauppakeskusten yleiset oleskelutilat pois lukien vähittäiskaupan liiketilat ja palvelujen tarjoamiseen käytettävät tilat sekä kulku niihin
– joukkueurheiluun, ryhmäliikuntaan, kontaktilajien harrastamiseen ja muuhun vastaavaan urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisätilat sekä kuntosalit ja muut vastaavat sisäliikuntatilat
– yleiset saunat ja uimahallien, maauimaloiden ja kylpylöiden allastilat sekä niiden välittömässä yhteydessä olevat pukuhuonetilat
– tanssipaikat ja kuorolaulutoimintaan, harrastajateatteriin sekä muuhun vastaavaan ryhmäharrastustoimintaan käytettävät tilat
– huvi- ja teemapuistot, tivolit sekä eläintarhojen sisätilat
– sisäleikkipuistot ja sisäleikkipaikat

Aluehallintovirastot ovat tulkinneet, että laki sallii tilojen jäämisen auki, jos osallistujamäärä rajoitetaan kymmeneen. Hallitus aikoo kuitenkin muuttaa tätä lain kohtaa pikaisesti, koska tarkoituksena oli, että tilat menevät kokonaan kiinni. Lakiesitystä ei ole vielä jätetty eduskunnalle eikä sen voimaantulosta ole tietoa.

Ratsastajainliitto ohjeistaa

Ohjeistamme hevosalan toimijoita noudattamaan tarkkaan oman alueensa aluehallintoviraston ja muiden viranomaisten määräyksiä. Suosittelemme tallihenkilökuntaa ohjeistamaan talleilla kävijöitä, rajaamaan kävijämääriä ja seuraamaan varotoimien noudattamista. Ratsastustoiminta on hyvä pitää ulkona aina kun mahdollista. Suosittelemme yrittäjiä varautumaan poikkeustilan vaikutuksiin erityisesti sulkutila-alueilla ja hallituksen nimeämillä muilla alueilla.

Aiheesta aiemmin julkaistua

Ratsastajainliiton hallitus kieltää kilpailutoiminnan 28.3. saakka
LINKKI

SRL:n maajoukkue- ja liittovalmennukset sekä kaikki SRL:n alainen kilpailutoiminta keskeytetään 8.3.-21.3. väliseksi ajaksi