Uudet hevosalan yhteiset hevos- ja ponikerhotoiminnan ohjaajakoulutukset otetaan käyttöön lokakuussa

8.9.2022

Hevos- ja ponikerhotoiminta on tärkeä osa hevostaitojen opettamista, ovathan hevostaidot lajimme perusta. Kerhotoiminnalla tähdätään hevostaitojen oppimiseen pienestä pitäen. On tärkeää päivittää materiaaleja säännöllisin väliajoin ja huomioida myös uusin tutkimustieto, jonka vuoksi ohjaajakoulutukset on nyt uudistettu.

Uudet hevos- ja ponikerhojen ohjaajakoulutukset on suunniteltu yhteistyössä Suomen Hippoksen kanssa vastaamaan hevosalan yhteisiä tarpeita. Ohjaajakoulutuskokonaisuudessa on uudistunut niin sisältö, rakenne kuin materiaalitkin. Uudistus vastaa nykytarpeisiin ja sähköinen oppimisalusta luo monipuolisia oppimisen mahdollisuuksia ja mahdollistaa erilaisia kouluttamisen tapoja. Verkko-oppimisympäristönä toimivat Kavioura (SRL) ja Hipposakatemia (Hippos). Koulutusten läpileikkaavana teemana on vastuullisuus. Lue lisää SRL:n ja Hippoksen vastuullisuusohjelmista.

”Koulutusten lähipäivissä keskitytään kokemukselliseen oppimiseen, ohjaamistaitojen ja -tietojen syventämiseen, käytännön harjoituksiin ja vertaisjakamiseen”

Entisten kahden (perus- ja jatko-)kurssien sijaan hevoskerhon ohjaajakoulutukset on jaettu nyt neljään eri kokonaisuuteen. Uudistamistyössä on hyödynnetty hevoskerhon ohjaajien palautekyselyä, joka toteutettiin loppuvuodesta 2021. Samalla uudistuu myös kuvitus, jonka toteuttaa SRL:n uusi kuvittaja, Veera Aro. Uudistamisessa ovat olleet vahvasti mukana myös SRL:n nuorisokouluttajat.

Uusi hevos- ja ponikerhotoiminnan ohjaajakoulutusten rakenne:

• Apuohjaaja (ikäraja 12v.) Julkaistaan 1.11.
  • Ohjaaja 1 (ikäraja 15v.) Julkaistaan 1.10.
  • Ohjaaja 2, tulossa keväällä 2023.
  • Jatkomoduulit, tulossa vuoden 2023 aikana.

Lisätietoja: https://www.ratsastus.fi/koulutus/hevoskerhon-ohjaajakoulutus/

Suomen Ratsastajainliitto, Anna Wessman, anna.wessman@ratsastus.fi

Suomen Hippos, Johanna Pökkä, johanna.pokka@hippos.fi

Hevos- ja ponikerhotoiminnassa tutustutaan turvallisesti hevoseen eläimenä, harjoitellaan hevosen kanssa ja ryhmässä toimimisen taitoja sekä tutustutaan uusiin kavereihin. Hevos- ja ponikerhotoimintaa järjestetään niin ratsu- kuin ravitalleilla, raviradoilla, ratsastusseuratoiminnassa ja muissa hevosalan yhdistyksissä.