Ratsastajainliiton työntekijän, luottamushenkilön tai toimihenkilön sosiaalisen median ohjeet

Sosiaalinen media on Ratsastajainliitolle tärkeä viestintäkanava muiden joukossa. Jakaminen, avoimuus ja yhteisöllisyys ovat luonnollisia ominaisuuksia sosiaalisessa mediassa. Sosiaaliseen mediaan ei kuitenkaan tule julkaista mitään sellaista, mistä ei muutenkaan puhuisi julkisesti. Nettiin kerran julkaistu säilyy siellä pysyvästi. Työhön ja toimintaan liittyviä luottamuksellisia asioita ei saa julkaista sosiaalisessa mediassa missään muodossa, ei nimettömänäkään.

Sosiaalisessa mediassa pätevät samat lait kuin muuallakin, kuten henkilötietolaki, työlainsäädäntö ja tekijänoikeuslaki. Lojaliteetti- eli uskollisuusvelvoite on voimassa koko työsuhteen ajan ja koskee työssäoloajan ohella myös vapaa-aikaa. Työntekijä on itse vastuussa kaikesta julkaisemastaan. Työnantajaa vahingoittava toiminta voi olla irtisanomisperuste.

Kunnioita verkkoyhteisöjen sääntöjä ja tekijänoikeuksia. Sisällön julkaisijana sinulla on oltava käyttöoikeus julkaisemaasi materiaaliin. Pitäydy faktoissa, ole lähdekriittinen, äläkä levitä perättömiä huhuja. Selvitä, mitkä ovat organisaatiossasi julkisia ja luottamuksellisia tietoja. Ole tarkka siitä, ettet julkaise tietoosi tulleita uutisia ennen kuin Ratsastajainliiton viestintä niistä uutisoi.

Yksityishenkilönäkin sinut yhdistetään Ratsastajainliittoon. Tee selväksi itsellesi ja muille, milloin puheenvuorosi on organisaation virallista viestintää ja milloin yksityisajattelua. Luottamushenkilöt ovat yhteiskunnallisia vaikuttajia, joiden toiminta kiinnostaa ja joiden kannanotoilla on yleistä merkitystä. Tämä erityisasema on hyvä muistaa myös sosiaalisessa mediassa toimittaessa. Ota muut huomioon viestinnässä, kannusta muita ja anna aina kunnia sille, jolle kunnia kuuluu. Pyri rakentavaan viestintään.

Jos Ratsastajainliiton nimissä perustetaan yhteisöprofiili, määritellään viestinnän kanssa, mitä tarkoitusta varten profiili perustetaan, mitä hyötyjä sen perustaminen tuo tullessaan ja kuka sitä vastaa. Jos suunnittelet sosiaalisen median yhteisöprofiilin perustamista työtehtäviä varten, ota yhteys Ratsastajainliiton viestintään.

Sosiaalisen median kokonaisvastuu on viestintäpäälliköllä. Sosiaalisen median yhteisöprofiilien vastuuhenkilöt arvioivat yhdessä viestinnän kanssa, milloin keskusteluun aktiivisesti puuttuminen Ratsastajainliiton tai sen työntekijän tai jäsenen toimesta tuo asiaan lisäarvoa. Jos muutat alkuperäistä sanomaasi, kerro se. Jos olet tehnyt virheen, myönnä se heti.

Sosiaalisen median lisäksi on aina tarpeen vaatiessa käytettävä Ratsastajainliiton muita viestintäkanavia. Kaikki harrastajat eivät ole sosiaalisessa mediassa. Vaikka Ratsastajainliitto on läsnä jossakin sosiaalisen median palvelussa, virallinen asiointi edellyttää yhteydenottoa muulla tavoin.